Barnefattigdom - utlysning midler 2014

Tilskuddsordningen for å styrke arbeidet mot barnefattigdom skal videreføres i 2014. Tilskuddsordningen skal bidra til å øke kunnskapen om sosiale tjenenester og hvordan bestemmelsene i lov om sosiale tjenester i Arbeids- og velferdsforvaltningen kan anvendes og bidra til og forebygge og redusere fattigdom blant barn og unge. Det tas forbehold om Stortingets vedtak.

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 19.11.2013

Bakgrunn

Andelen fattige barn har økt siden begynnelsen av 2000-tallet, men har vært relativt stabilt i perioden 2008-2011. Avhengig av hvilken målemetode man benytter så levde mellom 7 og 10 prosent av barn i Norge i lavinntektsfamilier i 2011. Det er lavere når vi ser på hvor mange som lever i fattigdom over tid. Forekomsten er størst i de store byene. Barn med innvandrerbakgrunn og barn av enslig forsørgere er overrepresentert. Felles for dem er at foreldrene har svake eller ingen tilknytning til arbeidslivet. Enkelte kan i tillegg ha sammensatte problemer. Både lavinntekt og sosiale problemer har en tendens til å overføres fra en gerenasjon til en annen. I 2012 ble det gjennomført et landsomfattende tilsyn med NAV-kontorenes behandling av søknader om økonomisk sosialhjelp fra personer som har forsørgeransvar. Der ble det avdekket av det i mange tilfeller ikke foretas tilstrekkelig kartlegging av barnas behov.

Formålet med ordningen er å forebygge og redusere fattigdom og sosial eksklusjon blant barn, unge og barnefamilier gjennom å utvikle tiltak og virkemidler etter lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen.

Dette skal gjøres ved å:

  • styrke det forebyggende arbeidet rettet mot barn og unge i kommunen etter lov om sosiale tjenester (§12)       
  • utvikle tjenester overfor målgruppen
  • utvikle tiltak og virkemidler som styrker det helhetlige oppfølgings- og veiledningsarbeidet overfor lavinntektsfamilier (§17)
  • ta i bruk hele NAVs virkemiddelapparat og sørge for at tiltak koordineres og ses i sammenheng
  • utvikle samarbeidsstrukturer og rutiner for samhandling med det øvrige tjenesteapparatet
  • styrke barneperspektivet i NAV

Prioriterte tiltak i 2014:

  • tiltak som bidrar til å sikre barneperspektivet på NAV-kontoret
  • utvikling av helhetlige oppfølgingsprogram for lavinntektsfamilier
  • utstyrsbank, ferie- og aktivitetstilbud i skolens ferier til barn og deres familier som en integrert del av den helhetlige oppfølgingen.
  • tiltak som bidrar til overgang til opplæring, arbeid og aktivitet for ungdom opp til 25 år som ikke er under utdanning eller i arbeid
  • utvikling og forankring av en kommunal handlingsplan for å forebygge og redusere fattigdom og sosial eksklusjon blant barn, unge og barnefamilier
  • integrerte tiltak og tjenester overfor familien i sin helhet i form av motivasjon, råd, veiledning og aktiviteter

Midlene skal ikke erstatte stillinger eller allerede eksisterende tjenester i kommunen/NAV. Midlene skal fortrinnsvis benyttes til å prøve ut tiltak som ikke allerede er godt utprøvd andre steder. Det forutsettes at søker foretar en kartlegging av fattigdom- og levekårssituasjonen for barn og ungdom i kommunen.

Vilkår for tildeling i 2014

Tilskuddet er i 2014 økt med 20 mill kr. Det vises også til egen satsing på dette området under Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementets budsjettforslag. Det skal legges vekt på tiltak som bidrar til aktivitet og deltakelse blant utsatte barn og unge. Tiltak som allerede er inne i ordningen kan bli videreført i inntil tre år. Det kan gis midler for å utarbeide en overordnet og forpliktende handlingsplan for arbeid mot barnefattigdom et fjerde år.

Målgruppen skal være i samsvar med en eller flere av satsingens målgrupper. Bedre samordning av tiltak (mellom barnevernstjenesten, NAV, skole, helsetjenester, barnehager, frivillige, oppfølgingstjenesten og ev. andre) vil bli vektlagt. Kommuner som utarbeider og forankrer en kommunal handlingsplan i løpet av prosjektperioden, vil bli prioritert. Tiltaket skal være forankret i kommuneledelsen. Det forutsettes av at erfaringene og kunnskap/kompetanse som er opparbeidet i tilskuddsperioden blir implementert. Det forutsettes en egenandel på minst 20 prosent i tilskuddsperioden. Det skal leveres en kortfattet sluttrapport etter prosjektperioden.

Midler tildeles for ett år av gangen, som hovedregel inntil tre år, maksimalt fire. Søknadene skal vurderes med hensyn til andel innbyggere som lever under lavinntektsgrensen, og ut i fra kommune/stat-rapporteringen – KOSTRA (se særlig skjema 11 og 11c).

Saksgang

Utfylt søknadsskjema sendes Fylkesmannen i det enkelte fylke. Bydeler i Oslo sender søknad via Byrådsavdeling for eldre og sosiale tjenester. Søknader som sendes uten godkjent elektronisk signatur, må også sendes inn per brev.

Fylkesmannen sender en prioritert oversikt til Arbeids- og velferdsdirektoratet. Utvelgelse av tilskuddskommuner foregår i møte mellom Fylkesmannen og Arbeids- og velferdsdirektoratet.

Søknadsfrist: 1. februar 2014

Dersom du har spørsmål, ta kontakt med Fylkesmannen.

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.

Aktuelt

Målgruppen:

  • barn og unge i familier/barnefamilier som er i kontakt med de sosiale tjenestene i NAV

  • barn og unge hvor foreldrene deltar i Kvalifiseringsprogrammet

  • barn og unge med innvandrerbakgrunn i lavinntektsfamilier

  • ungdom mellom 15-25 år som ikke er i opplæring eller arbeid