Desentralisert kompetanseutvikling og utviklingspartnere

Sentralt i den nye desentraliserte kompetanseutviklinga er at utviklingstiltakene skal være kunnskaps- og forskningsbaserte.

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 16.08.2018

Dette kan sikres gjennom tett og god dialog med universitet og høgskoler (UH). Like sentralt er at ordningen har et dobbelt formål. Dialogen mellom praksisfeltet og UH, skal også forbedre lærerutdanningen. Samarbeidspartnere i UH er derfor ikke tilbydere, men de er utviklingspartnere. Samarbeidsforum Trøndelag vedtok i møte den 2. mai 2018 å opprette en pool bestående av ansatte i UH, som har rollen som utviklingspartner 1. Denne rollen er sentral for å støtte skoleeiere i analyse-, prioritering- og planlegging. Denne rollen skiller seg fra utviklingspartner 2, som støtter mer på skolenivå – og mer direkte inn mot gjennomføring. I samarbeid med NTNU og NORD universitet har Fylkesmannen utarbeidet et dokument som rammer inn rollen til utviklingspartnerne. Vedlagte dokument er utsendt til alle kompetansenettverk i fylket

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.

Publisert 25.10.2019

Fagfornyelsen – hva skjer i Trøndelag

Læreplanen vår fornyes; overordnet del ble fastsatt i 2017 – og snart vedtas også læreplanene i fag.