Utslipp til luft fra mellomstore forbrenningsanlegg, register

Forurensningsforskriftens kapittel 27 om «Utslipp til luft fra forbrenningsanlegg med rene brensler» har blitt til «Utslipp til luft fra mellomstore forbrenningsanlegg». Meldeplikten er oppdatert og det er fastsatt ulike tidsfrister for å nyregistrere allerede igangsatte anlegg. Første frist er 1. oktober 2023 og Statsforvalteren registrerer anlegg i et register som vil bli allment tilgjengelig.

Det nye forskriftskapittelet

Forurensningsforskriftens kapittel 27 trådde i kraft første gang 1. januar 2010 og het da «Utslipp til luft fra forbrenningsanlegg med rene brensler». Hele kapittelet ble vesentlig omarbeidet i 2021 og det reviderte forskriftskapittelet «Utslipp til luft fra mellomstore forbrenningsanlegg» trådde i kraft 1. juli 2021. En viktig bakgrunn for å revidere forskriften er tilpasning til EUROPAPARLAMENTS- OG RÅDSDIREKTIV (EU) 2015/2193. Direktivet inneholder bestemmelser som blir tydeliggjort i forskriften og har vedlegg med spesifikke krav til utslippsgrenser. Sentralt i forskriften er krav om beregning av nødvendig pipehøyde, krav til drift, utslippsmålinger, meldeplikt og journalføring. Miljødirektoratet er forurensningsmyndighet for forbrenningsanlegg som er en del av virksomheter som Miljødirektoratet er myndighet for. Statsforvalteren er forurensningsmyndighet for øvrige forbrenningsanlegg.

Aktuelle forbrenningsanlegg

Med forbrenningsanlegg menes i denne sammenhengen fyringsanlegg der et brensel forbrennes slik at energien kan utnyttes. Nedre grense for anlegg som omfattes av forskriften er en nominell tilført termisk effekt fra og med 1 megawatt (MW). Øvre grense er inntil 50 MW. Forbrenningsanlegg benyttes ofte i forbindelse med fjernvarmeanlegg eller som energikilder i industrianlegg som f.eks. næringsmiddelindustri. Noe nytt er at forskriften nå også omfatter utslipp fra motorer og gassturbiner.

Anlegg større enn 50 MW reguleres av forurensningsforskriftens kapittel 31, men trenger likevel en tillatelse etter forurensningsloven. Det finnes også andre anlegg som krever egen tillatelse og dette er i hovedsak anlegg som forbrenner avfall eller benytter forurenset brensel som f.eks. forurenset/impregnert treverk. Også industrianlegg som f.eks. smelteverk som benytter forbrenning i prosessen, blir omfattet av en tillatelse. I spesielle tilfeller kan Stasforvalteren kreve at et anlegg som omfattes av forskriften, må ha tillatelse. Forskriften inneholder en rekke definisjoner av bl.a. brensler, men også en opplisting av anleggstyper som er unntatt forskriftens bestemmelser.

Nye utslippskrav

Da kapittel 27 kom i 2010, ble det fastsatt utslippskrav for eksisterende anlegg. Etter en overgangsperiode fram til årsskiftet 2014/2015 skulle alle fyringsanlegg tilfredsstille samme krav som nye anlegg. Også ved denne revisjonen er det fastsatt utslippskrav som bare gjelder for anlegg satt i drift før 20. desember 2021. Disse kravene tilsvarer kravene fra årsskiftet 2014/2015, men det er i tillegg satt nye og skjerpede utslippskrav. De skjerpede utslippskravene gjelder fra 1. januar 2025 dersom forbrenningsanlegget har en nominell tilført termisk effekt over 5 MW, og fra 1. januar 2030 dersom effekten er lavere. For tilsvarende størrelser til forbrenningsanlegg på kontinentalsokkelen og for gassturbiner og motorer som er etablert før 20. desember 2021, gjelder utslippskravene, og for øvrig hele det reviderte kapittelet, fra tilsvarende datoer, jf. § 27-22 om overgangsbestemmelser. Mange anlegg tilfredsstiller de nye utslippskravene, men virksomhetene skal melde fra til myndigheten om når det planlegges en tilpasning til skjerpede utslippskrav, jf. § 27-16.

Meldeplikt og register

Et nytt forbrenningsanlegg kan ikke starte opp før det har mottatt melding fra forurensningsmyndigheten om at det er registrert. Forurensningsmyndigheten skal innen en måned etter mottak av fullstendig melding ta stilling til om forbrenningsanlegget kan registreres og starte opp, og informere virksomheten om dette. Ved siden av anleggsdata, vil viktige opplysninger være forholdet til reguleringsplaner og pipehøydeberegninger.

Forbrenningsanlegg etablert før 20. desember 2021 skal sende melding til forurensningsmyndigheten med oppdaterte opplysninger om anlegget innen 1. oktober 2023 dersom forbrenningsanlegget har nominell tilført termisk effekt over 5 MW, og innen 1. oktober 2028 dersom forbrenningsanlegget har nominell tilført termisk effekt til og med 5 MW. Forskriften fastsetter hvilke opplysninger som skal sendes inn og Statsforvalteren har laget et skjema som skal benyttes ved innsending, og som du finner en lenke til på denne siden. Siden kapittel 27 trådde i kraft første gang, har Statsforvalteren mottatt mange meldinger om anlegg og noen av disse vil nok tilfredsstille kravene til melding i det reviderte kapittelet. Dette kan gjøre ny melding overflødig.

En ny bestemmelse er at § 27-4, fjerde ledd om meldeplikt ikke gjelder forbrenningsanlegg som er en del av en virksomhet som omfattes av forurensningsforskriftens kapittel 36, vedlegg I, dvs. virksomheter som omfattes av industriutslippsdirektivet (IED). Slike anlegg forutsettes vurdert sammen med en søknad etter forurensningslovens § 11 og eventuelt ved tilsyn. Men de øvrige bestemmelsene i kapittelet gjelder fullt ut.

Opplysningene om hvert anlegg skal registreres i et register som skal være allment tilgjengelig. Statsforvalteren i Rogaland arbeider med å ferdigstille et kartbasert register som er tilgjengelig via denne nettsiden. Ved å klikke på et registrert anlegg kan en få fram registrerte opplysninger om anlegget. Du finner også en veiledning til registeret og om alternative innsynsalternativer her på denne siden, under dokument.

Miljødirektoratet har også en veiledning til kapittel 27 som finnes her.

Pipehøydeberegning

Kapittel 27 setter krav til at forbrenningsanlegget skal ha tilstrekkelig høy pipe. Derfor skal det skje en beregning av pipehøyde basert på helsemessige luftkvalitetskriterier, utslippsmengder, bakgrunnskonsentrasjoner og de ugunstigste spredningsforhold som kan forekomme. Reglene er relativt strenge sammenlignet med kapittel 7 om lokal luftkvalitet og det legges vekt på konsentrasjonen av partikler og NOx ved både bakkenivå og ved luftinntak. Miljødirektoratet har laget en egen veileder for slike beregninger som kan leses her.

Mange av de eksisterende forbrenningsanleggene har fått utført spredningsberegninger etter gamle metoder. Det har skjedd en stor utvikling av verktøy for beregning av pipeøyde siden det første regelverket kom. Nå skjer slike beregninger vha. simuleringer og modellbruk, og § 27-8 krever at dette blir gjort av en uavhengig, kompetent faginstans.

Et annet forhold som er viktig, er at luftkvaliteten lokalt har endret seg flere steder. Især gjelder dette industriområder der utslipp fra etter hvert flere bedrifter vil påvirke hverandre og dermed skape mye høyere bakgrunnskonsentrasjoner. Nye anlegg må ta slike utslipp med i beregningsgrunnlaget. Når det kartbaserte registeret etter hvert kompletteres med eksisterende anlegg, både store og små, vil registreringene bidra til viktig kunnskap om lokal luftkvalitet og dermed bakgrunnskonsentrasjoner.

Tidsfrister

Innholdet i det nye kapittel 27 kan virke litt uoversiktlig mht. ulike utslippsgrenser og ikrafttredelsestidspunkt, meldefrister og anleggsstørrelser. På denne siden finner du en lenke til en oppsummering av viktige tidspunkt under dokument.

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.

Oversikt over mellomstore forbrenningsanlegg

I dette kartet finner du en oversikt over mellomstore forbrenningsanlegg som er registrert i Rogaland