Forbrukerrådet på tilsyn med fastlegene

Store forskjeller på hvordan fastlegekontoret møter deg.

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 19.10.2017

Forbrukerrådet har testet og gitt poeng til alle landets fastlegekontor på en skala fra null til hundre, hvor hundre er best. De får poeng for å gi god og relevant informasjon som er lett tilgjengelig digitalt. Medisinskfaglige vurderinger er ikke testet.

Bare 2,5 prosent får grønt lys av Forbrukerrådet. Forbrukerdirektøren mener det er noe langt flere bør strekke seg etter. Nesten alle har mye å lære av hvordan de beste fastlegekontorene tar hensyn til brukernes behov.

Funn fra undersøkelsen

  • 27 prosent har ikke nettside
  • Nær halvparten har ikke informasjon om fastlegene på nett
  • Vi finner ikke mulighet til å bestille time elektronisk på fire av ti fastlegekontors nettsted
  • Halvparten er på Facebook
  • 79 fastlegekontorer åpner for direkte kommunikasjon med publikum i Facebook-meldinger
  • 85 prosent svarer innen neste dag på epost/sms, mens 11 prosent svarer ikke
  • 63 prosent svarer på telefon innen to minutter. 14 prosent svarer ikke innen det er gått fire minutter

Les mer på Forbrukerrådets nettside her.