NAV med flere tiltak for å sikre nødvendige tjenester

NAV har innført flere løsninger og tiltak. Ny chattekanal, digital søknad om sosialhjelp, forskuttering av dagpenger og ny veileder er tiltak som rulles ut. Hensikten med tiltakene er å sikre inntekt til alle som søker om støtte fra NAV.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 30.03.2020

Ny kanal for digital dialog om sosiale tjenester i NAV-kontoret

På grunn av pandemien har flere behov for kontakt med NAV om sosiale tjenester. Personer med behov for sosiale tjenester har per i dag ingen digitale dialogløsninger for å komme i kontakt med NAV. Derfor åpner NAV en digital dialogløsning 30. mars. Det finnes chatløsning og chatbot, men dette er uinnloggede hvor NAV bare svarer på generelle spørsmål. 

 Dialogløsningen vil mest sannsynlig være tilgjengelig fra mandag 30. mars. I første omgang er det intensjonene å gjøre løsningen tilgjengelig i en begrenset periode frem til 30. juni 2020.   

En digital dialogløsning skal bidra til å sikre at brukerne skal kunne komme i kontakt med NAV om egen sak. Dette gjelder brukere som har behov for hjelp i en akutt situasjon, eller som har sendt søknad og venter på svar. 

Utbredelse av digital søknad om økonomisk sosialhjelp

På grunn av økt mengde søknader om økonomisk sosialhjelp i forbindelse med koronapandemien, vil NAV og KS tilby alle landets kommuner å ta i bruk den digitale søknaden om økonomisk sosialhjelp.

 Alle rådmenn mottok 21. mars nødvendig informasjon om hvordan kommunene kan koble seg på. Dette er en midlertidig løsning og krever ikke at kommunen oppgraderer fagsystemene. Du finner mer informasjon på nav.no

Statlig forskuttering av dagpenger

287 200 arbeidstagere har de siste ukene søkt om dagpenger fra NAV fordi de er blitt permittert eller oppsagt. NAV gjør det mulig for disse å søke om forskudd på dagpenger fra mandag 30. mars. Pengene kan utbetales før påske.

Ordningen gjelder både for permitterte og arbeidsledige. Den gjelder derimot ikke for frilansere og selvstendig næringsdrivende, der Stortinget har vedtatt å opprette en helt ny stønadsordning. For denne gruppen jobber regjeringen videre med å finne en løsning.

Du finner mer informasjon på nav.no.

Ny veileder for behandling av saker om økonomisk stønad under pandemien

Arbeids- og velferdsdirektoratet og Fylkesmannen i Trøndelag har i samarbeid utarbeidet en veileder for behandling av saker om økonomisk stønad i unntakstilstanden som skyldes koronavirus.

 På grunn av pandemien og stor pågang hos NAV må ressursene brukes mest mulig effektivt, samtidig som loven fortsatt skal følges. Alle tjenester skal være forsvarlige, selv om situasjonen er krevende. Kravet til forsvarlighet er dynamisk og må tilpasses samfunnsforholdene. NAV-kontorene kan ta flere grep for å redusere arbeidsbelastningen og fortsatt gi forsvarlige tjenester i dagens situasjon.  

Den nye veilederen gir anbefalinger for hva som vil være godkjent praksis i situasjonen vi er inne i nå. Innholdet i anbefalingene ligger innenfor dagens regelverk. 

Veilederen skal være et praktisk verktøy for å hjelpe ansatte ved NAV-kontorene med å ivareta retten til økonomisk stønad, og gjelder fra 23. mars 2020 og frem til 31. oktober 2020, eller til Arbeids- og velferdsdirektoratet gir annen informasjon. Veilederen finner du på nav.no.

Informasjon om avklaringer i sosialtjenesteloven som følge av pandemien på nav.no

Det er opprettet en egen side for kommunene med løpende informasjon om avklaringer i sosialtjenesteloven som følge av pandemien. Dette gjelder for eksempel aktivitetsplikt, kvalifiseringsprogrammet, tips om økonomisk råd og veiledning, og barn.

Siden oppdateres fortløpende – se nav.no for mer informasjon.

Nå kan du abonnere på koronanyheter fra Fylkesmannen i Trøndelag! Gå til https://www.fylkesmannen.no/Trondelag/Abonnement/, kryss av for "korona" og oppgi din e-postadresse, så får du e-postvarsel om alle koronasaker som vi legger ut.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.