Travle dager for NAV-kontorene

86 % av NAV-kontorene i Troms og Finnmark opplever en økning i antall søknader om økonomisk sosialhjelp. Hovedårsakene er først og fremst høyere bosetting av flyktninger, lave statlige ytelser og dyrtiden. Over halvparten av NAV-kontorene opplever en økning i antall henvendelser på økonomisk råd og veiledning.

Publisert 12.12.2023

I en undersøkelse gjennomført av Statsforvalteren i Troms og Finnmark, kommer det frem at 86 % av NAV-kontorene opplever en økning i antall søknader om økonomisk sosialhjelp. 68 % av disse opplyser at det er en kraftig økning. Dette er inkludert de to største NAV-kontorene i Tromsø og Sør-Troms (Harstad, Kvæfjord, Ibestad og Tjeldsund). Hovedårsaken til økningen er økt bosetting i kommunene. Lave statlige stønader som arbeidsavklaringspenger, uføretrygd og minstepensjon, fører til at inntektene ikke strekker til for alle, spesielt i områder med høye boutgifter. NAV-kontorene opplyser at dette også er en sentral årsak til økningen i antall søknader, sammen med dyrtiden vi nå lever i.

Flertallet av NAV-kontorene opplever en økning i antall henvendelser etter økonomisk råd og veiledning, inkludert gjeldsrådgivning. De største kontorene er representert her også. NAV Karasjok og NAV Kautokeino har uttrykt en økning i kompliserte gjeldssaker for en tid tilbake. Dette tallet holder seg fremdeles høyt og sees i sammenheng med beitekrisa som er blitt en samfunnskrise, spesielt for disse to kommunene.

Disse tallene samsvarer med en intervjuundersøkelse gjennomført av Arbeids- og velferdsdirektoratet i samarbeid med KS, rettet mot de 12 største NAV-kontorene i landet (Flere får sosialhjelp og flere sliter økonomisk - nav.no). Denne undersøkelsen viser at 16 % flere mottok sosialhjelp i september i år, sammenlignet med samme periode i fjor. Den største gruppen nye mottakere er ukrainske flyktninger, samtidig som at flere på statlige ytelser har behov for supplerende sosialhjelp, og flere barnefamilier og unge søker om hjelp. Undersøkelsen viser også at flere får økonomisk rådgivning og gjeldsrådgivning.

39 % av kontorene i Troms og Finnmark har fått eller får i nær fremtid flere ressurser til kontoret i fm. merbelastningen med flere brukere og søknader. Like mange er usikre på om de vil få ekstra ressurser. Hvor mange stillinger som tilføres NAV-kontorene og tidspunkt for gjennomføringen, varierer veldig. 22 % av kontorene informerte om at de ikke ville få ekstra ressurser.

Undersøkelsen ble gjennomført av Sosial- og velferdsseksjonen hos Statsforvalteren i Troms og Finnmark i perioden 05.10 - 07.11.2023, og ble rettet mot alle NAV-kontor i Troms og Finnmark. 18 av 27 kontor svarte, og andre kontor har supplert med muntlig informasjon i samme periode.

Kontaktpersoner