Grunnskole og videregående opplæring

Oppdatert 12.03.2024

Grunnopplæringen består av grunnskole og videregående opplæring. Opplæring på grunnskolenivå er et kommunalt ansvar. Fylkeskommunen har ansvar for opplæring på videregående nivå. Private skoler godkjent etter privatskoleloven kan også tilby grunnopplæring.

Statsforvalteren har ansvaret for at eksamen i grunnskolen og på videregående skole, nasjonale prøver og obligatoriske elektroniske kartleggingsprøver blir gjennomført etter gjeldende lover og retningslinjer.

Statsforvalteren veileder fylkeskommunale, kommunale og private skoleeiere etter opplæringsloven og privatskoleloven. Vi skal også føre tilsyn med at skoleeierne driver i samsvar med gjeldende lover og forskrifter.

Mobbing og andre former for krenkende ord og handlinger

Alle barn og unge har rett til et trygt og godt skolemiljø uten mobbing og krenkelser. Hvis du som elev ikke har det trygt og godt på skolen, skal skolen hjelpe til. Hvis skolen ikke hjelper til, kan du ta kontakt med oss hos Statsforvalteren. Vi har mer informasjon om hvordan du får en trygg skoledag uten mobbing. 

Klage til Statsforvalteren

Statsforvalteren behandler klager på enkeltvedtak etter bestemmelsene i opplæringsloven og privatskoleloven med tilhørende forskrifter. Hvis du ønsker å klage på et enkeltvedtak, sender du klagen til den instansen som har truffet vedtaket. Dersom denne instansen ikke gir medhold i klagen din, blir klagen automatisk sendt til Statsforvalteren for endelig behandling.

Vis mer

Utdanningsdirektoratet har samlet kunnskap og utviklet støtte til skoler og skoleeiere i arbeidet med kunstig intelligens (KI). Under finner du lenke til deres nettside.

Råd om kunstig intelligens i skolen | udir.no


Publisert 13.04.2016

Se frokostseminaret: Identitetsbasert mobbing og arbeid med inkludering

14. mars arrangerte Utdanningsdirektoratet et frokostseminar om identitetsbasert mobbing og arbeid med inkludering. Du finner opptak av foredragene her.


Publisert 10.03.2016

Frokostseminar: Gode strategier og utfordringer i antimobbearbeid 5.februar

Fredag 5. februar arrangerte Utdanningsdirektoratet et frokostseminar om gode strategier, «blinde flekker» og utfordringer i læringsmiljø- og antimobbearbeidet. Her kan du se seminaret i opptak:  http://www.udir.no/Artikler/frokostseminar-blinde-flekker-i-antimobbearbeidet/


Publisert 18.02.2016

Obligatoriske kartleggingsprøver i grunnskolen

Kartleggingsprøvene skal brukes av skolen og lærerne til å finne ut hvilke elever som trenger ekstra hjelp. Det er kartleggingsprøver i lesing, regning, engelsk og digitale ferdigheter.


Publisert 17.02.2016

Klargjøring av reglene for kompetansekrav

Regelverket krever at lærere i grunnskolen må ha fordypning i matematikk, norsk og engelsk, men i ti år kan lærere få dispensasjon fra dette kravet. Et rundskriv som i fjor ble sendt ut til kommuner og skoler, har skapt misforståelser om hvordan unntaksbestemmelsen kan brukes. Det er derfor nå sendt ut et revidert rundskriv.


Publisert 11.02.2016

Nå kan asylbarn lære norsk på nett

En ny nettportal skal gjøre det enklere for asylbarn å lære norsk og andre skolefag. Skolekassa.no er oversatt til flere språk slik at det blir lettere å tilby opplæring der lærerne ikke snakker barnas morsmål.


Publisert 03.02.2016

Forsøk med programmering som valgfag

Kommuner og friskoleeiere inviteres til å delta i et treårig forsøk med programmering som valgfag på ungdomstrinnet.


Publisert 03.02.2016

Videreutdanning for lærere

5050 lærere kan få tilbud om videreutdanning studieåret 2016-2017. Søknadsfrist er 1. mars!


Publisert 28.01.2016

Veileder for barn og unge med behov for ekstra oppfølging

Veilederen skal legge grunnlag for bedre samarbeid mellom helse- og omsorgssektoren og utdanningssektoren.


Publisert 15.01.2016

Utlysning av midler til språkkommuner

Utdanningsdirektoratet inviterer kommuner og fylkeskommuner til å søke om økonomisk tilskudd for å bli språkkommuner


Publisert 14.01.2016

Utlysning av midler til nye realfagskommuner

Utdanningsdirektoratet inviterer kommuner til å søke om økonomisk tilskudd for å bli realfagskommune.