Tilsyn med kommunal myndighet på forurenset grunn

Dato:
18. september 2018 - 14. november 2018
Sted:
Lødingen, Sortland og Saltdal kommune
Kommune:
Lødingen, Saltdal, Sortland
Ansvarlig:
Miljøvernavdelinga
Målgruppe:
Kommunal miljøvernmyndighet

Fylkesmannens miljøvernavdeling har gjennomført tilsyn med tre kommuner. Det ble avdekket brudd hos samtlige. Tema var myndighet på forurenset grunn. Tilsynet var del av en nasjonal aksjon.

Publisert 24.09.2018

Mål og tema

Kommunene er delegert forurensningsmyndighet på en rekke områder. Dette betyr også at de representerer en viktig del av myndighetsutøvelsen. Oppfølging av krav som gjelder ved bygging og graving i forurenset grunn er et av disse områdene. De mest vesentlige spørsmålene i tilsynet var:

  1. Hvordan sikrer kommunen at kravene om opprydding i forurenset grunn ved bygge- og gravearbeider følges?
  2. Hva gjør kommunen for å sikre samordning med plan- og bygningsloven?
  3. Hvordan sikrer kommunen at databasen Grunnforurensning oppdateres?
  4. Hvordan gjør kommunen tilsyn med bygging og graving i forurenset grunn?

 

Gjennomføring

Følgende tre kommuner i Nordland fikk tilsynsbesøk:

  • Lødingen           2 072 innbyggere
  • Saltdal               4 639 innbyggere
  • Sortland           10 528 innbyggere

 (Kilde: SSB, befolkning per 3. kvartal 2018)

Disse tre kommunene representerer, for Nordlands del, et typisk utvalg basert på folketall. Unntaket er de fire største kommunene: Bodø, Narvik, Rana og Vefsn. Disse har tidligere hatt tilsynsbesøk fra miljøvernavdelinga. Denne gangen ønsket vi å nå ut til kommuner med et lavere folketall. Det var imidlertid ingen særskilt årsak til at akkurat Lødingen, Saltdal og Sortland ble plukket ut. Samtidig kjente vi til at alle tre hadde relevante eksempel­saker å vise til.

Selve tilsynet ble gjennomført med granskning av dokumenter og intervju av 4 – 5 medarbeidere i kommunen, det vil si rådmannen og aktuelle mellomledere med tilhørende saksbehandlere på byggesak/forurensning. For Saltdal kommune er det i tillegg tatt kontakt med aktuelle eksterne aktører i en eksempelsak. Disse har også bistått med oversendelse av dokumentsjon. På denne måten har vi ytterligere fått belyst hvordan kommunan utad fremstår som forurensningsmyndighet i en konkret sak.

 

Oppfølging av myndighet

Samtlige tre besøkte kommuner hadde mangler i sin oppfølging av rollen som forurensningsmyndighet. Hovedårsaken er at kommunene ikke i tilstrekkelig grad er bevisst på risikoen for at det kan finnes masser som er forurenset.

Sortland kommune har erklært en bestemt del av sentrum som «risiko for forurenset grunn». De er dermed på god vei til å få på plass et aktsomhets­kart for forurenset grunn, men har ikke fått med seg andre områder med slik risiko enn det som finnes i sentrum. Sortland kommune har ellers god kompetanse på hvilke krav som skal stilles til en tiltaksplan for opprydding i forurenset grunn. Kommunen har i tillegg behandlet en slik sak på vegne av en annen kommune.

I Saltdal og Lødingen er rutinene for behandling av innkommende tiltaksplaner mangelfulle. Gjengangeren her er helt eller delvis fravær av skriftlig dokumentasjon. Her finnes det heller ingen aktsomhetskart eller tilsvarende.

 

Samordning med plan- og bygningsloven

Ingen av de tre besøkte kommune kunne vise til at de hadde behandlet tiltaks­plan for opprydding i forurenset grunn i forkant av vedtak om igangsetting av bygge­sak.

I Sortland og Saltdal finnes det flere eksempler på byggesaker der forurensning har blitt oppdaget underveis i gravearbeidet. Saksbehandlerne opplever da at tiltaksplanen må behandles mens gravemaskinen står og venter. Det sier seg selv at dette kan være en svært krevende arbeids­metode. Hensynet til ivaretakelse av ytre miljø er i tillegg helt avhengig av at den som utfører gravearbeidet er sitt ansvar bevisst. Det er dessuten slett ikke slik at alle forurensninger i grunnen kan luktes eller er synlige.

I Lødingen er det i dag liten grad av utbyggingsaktiviteter. Kommunen har imidlertid hatt en tiltaksplan for opprydding i forurenset grunn til behandling. Dette skjedde i 2016. Denne tiltaksplanen kom inn før kommunen sitt vedtak om igangsettelse ble fattet. Her finnes det likevel ingen skriftlig dokumentasjon på behandling av tiltaksplanen.

 

Oppdatering av databasen Grunnforurensning

Ingen av de tre kontrollerte kommunene kunne vise til at de oppfyller sin plikt til rapportering i databasen Grunnforurensning. I Sortland har de god kjennskap til denne plikten og hadde flere saker liggende klar for registrering. Likevel hadde de ikke lyktes med å sette av ressurser til å følge dette opp. Saltdal og Lødingen kommunene kjente ikke en gang til plikten til å holde Grunnforurensning oppdatert. De hadde heller ingen aktive brukere i databasen.

Databasen Grunnforurensning skal gi innbyggere og andre med interesser i området opplysninger om registrerte tilfeller av forurenset grunn. Disse opplysningene er koblet opp mot eiendomsregisteret (matrikkelen). Manglende oppdatering av Grunnforurensning gjør at informasjon om forurenset grunn ikke blir gjort offentlig tilgjengelig. Dette kan føre til at hensynet til helse og miljø ikke i tilstrekkelig grad blir ivaretatt, for eksempel ved endringer i arealbruk eller eiendomsoverdragelser.

I Nordland er det bare 12 av 44 kommuner som har registrert egne lokaliteter i Grunnforu­rensning. Det er dessverre ingen grunn til å tro at det finnes kommuner der det ikke er risiko for å finne forurensninger i grunnen. Samtidig er det ingen tvil om at det er kommunen sin plikt å holde databasen oppdatert i henhold til eget myndighetsområde.

 

Tilsyn med bygging og graving i forurenset grunn

Ingen av de tre besøkte kommunene kunne vise til gjennomføring av formaliserte tilsyn med bygging og graving i forurenset grunn. Kommunene gir samtidig uttrykk for at de rykker raskt ut om de får inn meldinger som tilsier at det er behov for tilsyn. Det kunne ikke legges fram skriftlig dokumentasjon fra slike tilsyn.

Kommunene har anledning til å ta gebyr, både for saksbehandling og tilsyn med bygging og graving i forurenset grunn. Av de besøkte kommunene var det kun Sortland som hadde vedtatt en slik forskrift. Muligheten for å kunne ta gebyr på tilsyn var ikke inkludert i denne forskriften.

 

Videre oppfølging

De kontrollerte kommunene plikter snarest å rette opp brudd på manglende rapportering i databasen Grunnforurensning. Kommunene må også redegjøre for oppfølging av mangler i sin vurdering av risiko for bygging og graving i forurenset grunn. Lødingen og Saltdal må i tillegg redegjøre for sin oppfølging av rutiner for behandling av tiltaksplaner.

Vi ser ellers at de minste kommunene har lite kompetanse på området forurenset grunn. Konsekvensen av manglende kompetanse kan være stor, også i en liten kommune. Generelt oppfordrer vi kommunene til å søke samarbeid med andre kommuner, særlig på områder der de sjeldent har anledning til å bygge opp sin egen kompetanse. Oppfølging av forurenset grunn er helt klart et slikt område. 

Forøvrig vises det til informasjon i høyre kolonne.

Dato:
18. september 2018 - 14. november 2018
Sted:
Lødingen, Sortland og Saltdal kommune
Kommune:
Lødingen, Saltdal, Sortland
Ansvarlig:
Miljøvernavdelinga
Målgruppe:
Kommunal miljøvernmyndighet