Hvordan redusere saksbehandlingstiden for folk i vanskelige livssituasjoner?

 

Sammenhengende tjenester mellom kommune og stat kan gi innbyggerne raskere og likere svar, og øke tilliten til forvaltningen.

Publisert 23.04.2024

“Når jeg tenker på klageprosessen tenker jeg bare rot. Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne” – bruker NN

En person som klager på avslag på økonomisk sosialhjelp kan i dag vente opptil tre måneder før hen får svar på klagen. Det er lang tid å vente når man står i sin kanskje vanskeligste livssituasjon. Mange som trenger hjelpen syntes også at søknadsprosessen er vanskelig og uoversiktlig.

I 2021 fikk STAF midler fra Digitaliseringsdirektoratet og DOGA sin Stimulab-ordning for å undersøke hvorfor det tar så lang tid å få klagen sin om økonomisk sosialhjelp behandlet. I tillegg så vi på hvordan saksbehandlingstiden kan reduseres. Bedre samhandling mellom NAV kommune og Statsforvalteren for å skape en sammenhengende prosess er nøkkelen til suksess. I tillegg må vi som bruker offentlige tjenester kunne følge vår egen sak på tvers av kommune og stat.

Her er noen av funnene fra prosjektet:

1)     Søknads- og klageprosessen må bli mer forståelig for brukerne. Da vil de raskere sende inn korrekt informasjon, som korter ned saksbehandlingstiden. Det kan innebære å

🤝 involvere brukerne og ta hensyn til deres behov

🎯 samle informasjon om klageprosessen i ett system


2)     Effektivisere saksbehandlingstiden ved å dele data mer effektivt og standardisere saksbehandlingen. Dette inkluderer:

🔨 Færre manuelle prosesser

🤖 Trygg datadeling på tvers av virksomheter

🚀 Standardisere oversendelsen av informasjon mellom NAV og Statsforvalteren

⏰ Hvordan kan endring i resultatkrav gi innbyggerne raskere svar?

🌟 Forpliktende samarbeid mellom virksomhetene med enighet om å nå et felles mål

💵 Vurdere ulike finansieringsmodeller for tjenesteutvikling på tvers av stat og kommune


Disse funnene legger også et godt grunnlag for å ta tak i andre fagområder der Statsforvalteren, kommuner og andre aktører er involvert.

Utvikling av mer brukervennlige digitale tjenester krever vilje til endring, kreativitet og god samordning på tvers av offentlige virksomheter, i tillegg til tett samarbeid med leverandørene.

Slik gir vi innbyggerne bedre tjenester og en tryggere hverdag – samtidig som vi bruker mindre ressurser.