HVA KAN DU SELV GJØRE MED DIN EGEN ØKONOMI FØR DU SØKER SOSIALHJELP?

Koronasmitten betyr dessverre for mange at de mister eller får redusert inntektene sine. Selv om det er etablert inntektsikringsordninger vil inntektene likevel bli lavere, samtidig som de fleste faste utgiftene du har ikke blir færre eller lavere i den situasjonen vi er i nå.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 30.04.2020

Du som har fått endring i inntekten din må gå gjennom din økonomiske situasjon.

Når inntektene går ned er det viktig å se om du kan redusere utgiftene.

Noen utgifter er faste og nødvendige og må prioriteres. Boutgifter, strøm, forsikring, internett og telefon er utgifter som må prioriteres først.

Andre utgifter varierer og er i større grad avhengig av hvordan du velger å prioritere forbruket ditt. Er det utgifter du strengt tatt trenger å ha og/eller som du kan redusere?

Kan du redusere utgifter du har til lån?

Boliglån kan du kontakte banken for å be om bedre betingelser, eventuelt be om avdragsutsettelse en periode. Har du forbrukslån bør du kanskje kontakte kreditor for å se om det finnes muligheter for utsettelse, lavere rente mv.

Det viktigste er at du ikke utsetter å gå gjennom økonomien din. Jo tidligere det skjer jo enklere er det å få ordnet opp i de utfordringer du har.

Dersom du ikke klarer å ordne i økonomien din selv og trenger økonomisk rådgivning, skal du få dette fra NAV kontoret i kommunen.

Fordi mange i dag befinner seg i en vanskelig økonomisk sitasjon er det viktig at du først prøver å få redusert utgiftene. NAV vil i begrenset grad kunne ta hensyn til utgifter som ikke er helt nødvendige for ditt daglige underhold. NAV har etter sosialtjenesteloven plikt til å gi deg individuell økonomisk råd og veiledning. Du kan søke om og få et vedtak på  tjenesten økonomisk rådgivning på Nav-kontoret.

NAV skal kunne hjelpe med å sette opp budsjett og gå gjennom dagligøkonomien din, gi gjeldsrådgivning og eventuelt kontakte kreditorene dine for å se om de er villige til å lette på gjeldsforpliktelse.  

Dersom du vil være anonym og likevel ønsker å få økonomisk rådgivning kan du ta kontakt på telefon 55 55 33 39 som er Nav Gjeldsrådgivningstelefon.

(https://www.nav.no/no/person/flere-tema/sosiale-tjenester/800gjeld)

Økonomirådstelefonen gir enkel råd og veiledning både på telefon og chat. Saker som er mer omfattende vil de henvise til Nav-kontoret i kommunen. Økonomirådstelefonen er tilgjengelig som et tillegg til lokalt Nav-kontors plikt til å bistå deg.