Mangelfull håndtering av farlig avfall i vaskeri/renseribransjen

10 vaskeri-og renseribedrifter kontrollert i Aust-og Vest-Agder

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 31.03.2016

Miljøvernavdelingen gjennomførte i september 2015 en tilsynsaksjon hvor flere vaskeri og renserier ble kontrollert. Aksjonen var del av en landsomfattende aksjon.

Totalt ble 10 virksomheter kontrollert, hhv. 5 i hver av Agderfylkene.

Kontrolltema var interkontroll, kjemikaliehåndtering, håndtering av farlig avfall og utslippskontroll.

Totalt ble det påpekt 13 avvik innenfor de ulike kontrolltemaene. En gjenganger var manglende substitusjonsvurdering og mangelfull håndtering av farlig avfall. Substitusjonsplikt vil si at virksomheten skal vurdere om et produkt kan erstatte med et som er mindre farlig, hvis det ikke medfører urimelig kostnad eller ulempe. Tilsynsrapportene finner du i høyre marg.

Tidligere var bruken av tetrakloreten (PER) et problem i renseribransjen, men ingen av de kontrollerte virksomhetene i Aust og Vest-Agder brukt det omstridte middelet. 

Her kan du lese mer om resultatene fra den landsomfattende aksjonen.