Fagsamling for kompetanseordningene Rekomp, Dekomp og Kompetanseløftet 17.-18.januar

Statsforvalteren i Agder i samarbeid med Universitetet i Agder inviterte til to-dagers fagsamling i Kristiansand 17.-18. januar 2023.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 27.01.2023

Målgruppen var et utvidet Samarbeidsforum bestående av barnehage- og skoleeiere, barnehagemyndighet, ledere i PP-tjenesten, Statped, fagorganisasjoner, samt representanter fra Statsforvalteren og Universitetet i Agder. Interesse for å delta var stor og vi talte over 80 deltakere begge dager.

Som innleder hadde vi med oss professor emeritus Sølvi Lillejord (UiB) som snakket om kvalitetsarbeid og hva som kjennetegner kunnskapsarbeid i skoler med høyt og lavt skolebidrag. Hva kjennetegner skoler som bidrar lite og mye til elevenes læring? Hvordan foregår kunnskapsproduksjonen i skolen? Hvordan jobbe skolebasert? Disse og flere andre «hvordan» spørsmål ble stilt og reflektert rundt i en meget interessant innledning til to spennende dager med nyttig påfyll i det videre arbeidet med kompetanseordningene.

Tone K. Sissner

Sammen med dosent Per E. Garmannslund (NLA) hadde Lillejord forberedt gruppearbeid hvor deltakerne skulle diskutere og besvare følgende spørsmål/oppgaver:

  • Har arbeidet med lokal kompetanseutvikling bidratt til et bedre leke-, lære- og oppvekstmiljø for barn og unge? Hvordan/hvorfor?
  • Hvor henter dere informasjon som kan brukes til kvalitetsutvikling for barnehage og skole? Hva er eksempler på god og nyttig informasjon?
  • Hva oppleves som sterke/svake sider ved arbeidet med lokal kompetanseutvikling? Gi tre eksempler på hver.
  • Hva tenker dere er særlig viktig fremover for å styrke arbeidet med lokal kompetanseutvikling i barnehage og skole? Gi to eksempler.
  • Hva må til for at arbeidet i partnerskap mellom barnehage/skole og UH i ordningene kan bidra til å utvikle lærerutdanningene? Hvordan og hvorfor?
  • Hva legger dere i et likeverdig partnerskap? Gi tre kjennetegn på et godt partnerskap mellom barnehage/skolesektor og UH.
  • Hva kjennetegner et velfungerende Samarbeidsforum? Konkretiser hva som må til for at samarbeidsforum fungerer optimalt.

Tone K. Sissner

Etter oppsummering av gruppearbeidet informerte Garmannslund om Innspill fra Partnerskapsprosjektet, UH Region Vest som han og Sølvi Lillejord jobber med på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.

Tone K. Sissner

Det neste på programmet var Regionale erfaringer fra våre to største kompetansenettverk, Region Kristiansand og Østre Agder, presentert av Kristin Eide Robstad og Gisle Hovdenak.

Tone K. Sissner

Deltakerne fikk gjennom dagen mulighet til å stille spørsmål i en Padlet som ble tatt opp og reflektert rundt i en panelsamtale. I panelet satt Sølvi Lillejord (UiB), Julie Nilsen (PPT), Janne Haugland (barnehagemyndighet), Hilde Inntjore (UiA) og Tone K. Sissener (Statsforvalteren).

Elise Marie Kringen

Sølvi Lillejord oppsummerte dagen.

Dag 2 hadde fokus på kompetanseløftet og laget rundt barnet. Garmannslund snakket om kartlegging og analyse med fokus på Ståstedsanalysen for PPT.

Deretter fikk vi en presentasjon fra PPT og to barnehagestyrere fra Porsgrunn kommune som delte erfaringer de har gjort seg i arbeidet med kompetanseløftet – fra kartlegging og analyse til bærekraftige tiltak.

6.jpeg

Etter en beinstrekk og kaffe bidro Camilla Herlofsen (UiA) med refleksjoner rundt forslag til ny opplæringslov.

Tone K. Sissner

Lar vi kunnskapen styre utviklingen? spurte Fylkesdirektør for folkehelse Vegard Nilsen og fortsatte å sette sitt publikum på prøve med utfordrende spørsmål om sammenhenger mellom levekår og utvikling.

Tone K. Sissner

Hilde Johnsen informerte om Universitetet i Sørøst-Norge og deres rolle som nasjonal koordinator for UH i Kompetanseløftet.

Da var det bare å oppsummere og takke av, noe fungerende utdanningsdirektør Ingunn Lund tok seg av.

Sted

Fagsamling for kompetanseordningene Rekomp, Dekomp og Kompetanseløftet

Scandic Kristiansand Bystranda 17. – 18. januar 2023