Nisjesau til marked i Lofoten og Vesterålen

LofotenMat har gjennomført en kartlegging av produsenter og marked for villsau og økologisk saueproduksjon i Lofoten og Vesterålen. Nå er prosjektrapporten ferdig.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 24.02.2015

Forstudien har hatt til hensikt å avklare om det er vilje til å etablere et forpliktende bedriftsnettverk med formål om å selge villsau og/eller økologisk sau. I prosjektet er produsenter, dagligvare- og HoReCa-markedene (hotell-restaurant-catering), samt tilstøtende aktører kartlagt.

På forhånd var det uklart hvor mange og hvor store besetningene var innenfor denne nisjeproduksjonen. Gjennom prosjektet er de fleste produsentene intervjuet. Flesteparten av de kartlagte produsentene har villsaubesetning, om lag en tredjedel av villsauprodusentene er godkjent med økologisk produksjon.

Konklusjonen er at det både er et marked og en vilje til å satse på et nisjeprodukt som villsau fra Lofoten og Vesterålen. Videre konkluderes det med:

  • Produsentene av villsau mener at de har et godt og unikt produkt som kan utvikles ytterligere både med tanke på tilgjengelighet, produkter og salg/distribusjon.
  • Ildsjeler rundt Hålogaland Villsaulag har fulgt prosjektet. Hålogaland Villsaulag er tenkt reetablert i 2015, blant annet som følge av dette prosjektet. Det vil være naturlig at det er produsentene i Hålogaland Villsaulag som overtar eierskapet og styringen av prosjektet i neste fase.
  • Betalingsvilligheten hos kunden er til stede om kvalitet og ikke minst historien er god nok. Markedet for villsauprodukter er til stede, men må oppsøkes. Her må det utvikles forbrukervennlige produkter.
  • Om lag en tredjedel av produsentene på villsau og spelsau var godkjent økologisk. Om et varemerke skal avgrenses til økologisk produksjon må dette avklares i neste fase sammen med valg av kriterier.
  • Både spelsau og økologisk norsk hvit sau kan komme godt ut i EUROP-klassifiseringen slik at det er en viss lønnsomhet i dette. Samtidig er det viktig å nevne at det er et marked for økologiske produkter, selv om slakteriene ikke har den store etterspørselen. På den andre siden er det villsauen som har lavest lønnsomhet, og det er blant disse produsentene det er størst interesse for å utvikle et varemerke med tanke på økt lønnsomhet.

Rapporten kan leses i sin helhet under «Relaterte dokumenter» i høyre marg.


Rapporten er utarbeidet med støtte fra blant annet Fylkesmannen i Nordland, Vestvågøy og Vågan kommuner. Fylkesmannen har bidratt med midler fra bygdeutviklingsprogrammet og fra den økologiske handlingsplanen.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.