Interkommunalt barnevern - HALD

Herøy kommune

Deltakerkommuner

Herøy-, Alstahaug-, Leirfjord- og Dønna kommune

 

Skjønnsmidler fra Fylkesmannen: Kr 600 000.- (2008/ 2009)

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 01.12.2012

Bakgrunn

Kommunene Herøy, Alstahaug, Leirfjord og Dønna har de senere år hatt en stor økning i tunge barnevemsaker. Sakene er mer sammensatte enn før, og det er et stort behov for tverrfaglig håndtering for å gi et godt tilbud. Utfordringen er å utvikle en god og faglig tjeneste som tar hensyn til inhabilitet og kryssende relasjoner både for fagfolk og politikere. Man må derfor se over kommunegrensene. Et større fagmiljø vil også ha en utviklende og stabiliserende effekt i en sårbar barneverntjeneste. Et interkommunalt barnevern ble vurdert som en god løsning, og samtlige involverte kommuner vedtok å gå inn for etableringen.

 

Målsetting

· Sikre innbyggerne i Ytre helgeland barneverntjeneste en forsvarlig tjeneste sett i forhold til utviklingen i samfunnet med hensyn til rus, etnisitet og psykiatri.
· Fokusere på forebyggende arbeid for barn og unge
· Iverksette tiltak på et lavere nivå
· Utvikle tverrfaglighet og helhetstenkning.
· Rekruttere og beholde personale
· Kartlegge og bedre utnytting av eksisterende kompetanse og øke kompetanse
· Åpenhet gjennom dialog mellom fagpersonale og politikere
· Unngå kryssende relasjoner / inhabilitet for både fagpersoner og politikere
· Utvikle samarbeidet mellom HALD-kommunene

 

Organisering

· Prosjektleder engasjert fra 16.02.2009 – 31.12.2009
· Arbeidsgruppe bestående av representanter fra de involverte kommunene (inkl. 2 tillitsvalgte).
· Styringsgruppe bestående av rådmennene i HALD

 

Måloppnåelse

· HALD interkommunale barneverntjeneste ble etablert, og hadde oppstart 01.01.2010

 

Informasjon om prosjektet

· Se vedlagt prosjektrapport
· Kontakt HALD – barnevern v/ Wanja Brattli

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.