Et felles nordnorsk løft

Hvordan kan Nord-Norge bli en internasjonalt kjent matregion? Dette er tema som diskuteres når nordnorsk mat og reiseliv møtes under Internationale Grüne Woche i Berlin. 

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 22.01.2020

Nord-Norge, en internasjonalt kjent matregion

Utgangspunkt for møtet er "Mat- og reiselivsprosjekt Nord-Norge", som ledes av Lise Mangseth i Innovasjon Norge Arktis. Visjonen for prosjektet er "Nord-Norge, en internasjonalt kjent matregion".  

Målet er at landsdelen skal bli et foretrukket reisemål, med tydelig fokus på kvalitet og stolthet for smak og lokale mattradisjoner. Vi skal gi de besøkende et bredt tilbud av mat og opplevelser knytta til vår særegne natur og kultur.

Bærekraft og lokale råvarer

Samtidig skal vi fokusere på bærekraft og bruk av lokale råvarer i produksjonen av både mat og opplevelser. De 25 deltakerne på møtet har i dag jobbet videre med denne visjonen.

Direktør Linda Beate Randal i Innovasjon Arktis åpnet det regionale fagmøtet med å oppsummere det arbeidet som er gjort fram til nå. Prosjektleder Lise Mangseth viste tanken bak satsingsområdene omdømme, tilgjengelighet, kvalitet og lønnsomhet.

Bredt samarbeid

Under Internationale Grüne Woche i 2015 tok fylkesmennene i Nord-Norge og Innovasjon Norge et initiativ til å sette landsdelen på det internasjonale matkartet.

Dagens møte viderefører dette initativet ved å invitere gjester fra næringsliv og forvaltning til et felles nordnorsk løft. Innovasjon Norge Arktis er vertskap for møtet.