Fikk viktig kunnskap om grunnforurensning

Kommunene er sentrale i arbeidet med å følge opp opprydning i forurenset grunn ved bygge- og gravearbeider. Nylig arrangerte Fylkesmannen i Oslo og Viken kurs for å gjøre dem enda bedre rustet til jobben.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 11.03.2020

Den 3. mars holdt Fylkesmannen i Oslo og Viken kurs i fagsystemet Grunnforurensning. Systemet inneholder informasjon om forurensning i grunnen og hvor det er mistanke om forurensning, og er et viktig verktøy i opprydningsarbeidet.

Gjennom tilsyn i 2018, oppdaget vi at flere kommuner trenger mer veiledning innen dette feltet. Kommunene har et viktig ansvar, og vi ønsker å bidra til kompetanseheving og at kommunene blir trygge på sin rolle, sier Kari Skogen, seksjonsleder for industri, forurensing og avfall hos Fylkesmannen i Oslo og Viken. Til sammen 77 kommuneansatte fulgte kurset, hvorav ca. halvparten på Skype. Presentasjonen, samt en lenke til et nettkurs som ble holdt i Nordland i høst, finner dere i margen til høyre.

Saker til behandling i din kommune?

Bakgrunnen for kurset var altså at vi kontrollerte kommunens oppfølging av forurensningsforskriften kapittel 2 «Opprydding i forurenset grunn ved bygge- og gravearbeider» med tilsyn i 5 av de 52 kommunene i Oslo og Viken.

Forskriften har som formål å sikre at områder med forurenset grunn ikke skal medføre uakseptabel helse- og miljørisiko i omgivelsene.

Alle kommuner må ha en administrator-tilgang til fagsystemet slik at kommunene fanger opp om konsulenter eller andre eksterne melder inn forurenset grunn med kommunen som myndighet. Administratoren vil få en e-post fra systemet om noe legges inn.

Da det fortsatt er noen kommuner i regionen som ikke har administrator-tilgang, har Fylkesmannen nå sendt ut en oppfordring til disse kommunene om å få en slik tilgang. Kommunene det gjelder bes om å sende en e-post til grunnforurensning@miljodir.no for å få bruker- eller administratortilgang.

I de kommunene der det er foretatt en kommunesammenslåing anbefaler vi kommunen å sjekke at de har aktive brukere etter kommunesammenslåinger. Det kan hende at disse kommunene må melde inn nye e-postadresser.

For å se hvilke lokaliteter som ligger til behandling i din kommune gjør følgende:

  • Logg inn i databasen
  • Trykk på «Jeg vil» og «søke detaljert» oppe i venstre hjørne
  • Trykk «Geografi», velg kommunen din i nedtrekksmeny, trykk «Legg til»
  • Trykk «Sak og prosess» velg Myndighetsnivå, velg Kommune i nedtrekksmeny, trykk «Legg til»

Husk at innmeldte lokaliteter ikke blir synlige for andre enn de som logger seg inn i systemet før kommunen har kvalitetssikret, sendt varselbrev og trykket på OK-knappen/Publiser.

Veilederen til registrering, som også finnes under Hjelp-knappen i fagsystemet, ligger her.

Lykke til med registreringen!