Informasjonsskriv nr 4/2019

Om vedtak og behandling av klagesaker etter sosialtjenesteloven § 26 om refusjon.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 19.02.2019

Informasjonsskriv nr. 4/2019 omhandler både hvordan vedtak om refusjon skal fattes, og fremgangsmåten i saker som sendes til Fylkesmannen fra Nav på klager over vedtak etter sosialtjenesteloven § 26 om refusjon i ytelser fra folketrygden m.m.

Fylkesmannen i Oslo og Viken behandler mange klagesaker om refusjon hvert år. Vi ser at det i flere av Nav-kontorenes vedtak om refusjon etter sosialtjenesteloven § 26 er mangler både i selve vedtaket og ved saksbehandlingen. I mange av klagesakene som blir sendt inn til Fylkesmannen, er sakene ikke godt nok dokumentert og kartlagt. Med dette skrivet ønsker vi å bidra til at dere som behandler saker om refusjon, får tilstrekkelig kunnskap om hvordan dere skal gå frem både når vedtak skal fattes og i klagesaksbehandlingen, og for å sikre at brukernes rettssikkerhet blir tilstrekkelig ivaretatt.

Informasjonsskrivet ligger under dokumenter i sidemenyen