Informasjonsskriv nr 1/2019

Statistikker 2018 for Fylkesmannen i Oslo og Akershus, Østfold og Buskerud

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 13.02.2019

Under følger statistikk over klagesaker og enkeltvedtak på sosialtjenesteområdet behandlet av Fylkesmannens Sosial- og familieavdeling i Oslo og Akershus. Det viser utfall av klagesakene, kommunenes saksbehandlingstid og fordeling av saker på det enkelte NAV-kontor.
(Statistikker fra Østfold og Buskerud er lagt inn som vedlegg separat og er ikke medregnet i oversikten under). 

Informasjonsskrivet inneholder statistikk over behandlede saker etter:

  • Sosialtjenesteloven
  • Introduksjonsloven
  • Forvaltningsloven
  • Totalt behandlede saker etter sosialtjenesteloven = 1042 (2017 = 633)
  • Totalt behandlede saker etter Introduksjonsloven = 36 (2017 = 21)
  • Totalt behandlede saker etter Forvaltningsloven = 21 (2017 = 13)
  • Antall innkomne saker i 2018 var 847, en liten økning fra 825 i 2017
  • Fylkesmannens gjennomsnittlige saksbehandlingstid i 2018 var 4,1 måneder. Dette er en økning fra 3,6 måneder i 2017.
  • Bydelenes gjennomsnittlige saksbehandlingstid i 2018 var 3,3 måneder (samme som i 2017)
  • Kommunenes gjennomsnittlige saksbehandlingstid i 201 er 2,8 måneder (nedgang fra 3 mnd i 2017)
  • Restanser på klagesakene pr. 01.01.19 er 150. (En nedgang fra 350 pr. 01.01.2018)