Arealplanlegging

Karutsnitt fra Lillehammer kommune sitt temakart.  Kartet viser flomsoner.
Utsnitt fra temakart for flom i Lillehammer kommune. (Digitale kart) Foto: Lillehammer kommune nettside.
Oppdatert 03.11.2023

All planlegging skal fremme samfunnssikkerhet. Som lokal planmyndighet har kommunene ansvar for og hjemmel til å nekte at arealer som er eller kan være utsatt for fare, blir tatt i bruk. Dette gjelder for så vel enkeltstående byggetiltak som mer omfattende planer.

Forebygge uønskede hendelser

Plan- og bygningsloven setter krav til at arealplaner hensyntar risiko og sårbarhet som kan true liv, hilse, miljø, viktig infrastruktur og materielle verdier. Bevissthet om risiko og sårbarhet tidlig i planprosessen er nødvendig for å kunne forebygge uønskede hendelser. En risiko- og sårbarhetsanalyse må derfor ligge til grunn for all arealplanlegging.

Samfunnssikkerhets- og beredskapsmessige forhold skal ivaretas i reguleringsplaner og kommuneplanens arealdel på grunnlag av risiko- og sårbarhetsanalyse, jf. plan- og bygningsloven §§ 3-1 pkt. h og 4-3. Kommunal- og distriktsdepartementets rundskriv H-5/18- Samfunnssikkerhet i planlegging og byggesaksbehandling skal legges til grunn.

Risiko- og sårbarhetsanalysen skal utarbeides i tråd med veileder Samfunnssikkerhet i kommunens arealplanlegging som Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap ga ut i 2017.

Sikre planområdet mot fare

Kommunen må sikre at planområdet er tilstrekkelig sikret mot fare eller vesentlig ulempe, og at tiltak ikke fører til fare eller vesentlig ulempe for grunn, jfr. plan- og bygningsloven § 28-1.

Kapittel syv i byggteknisk forskrift (TEK17), og rettleieren til denne, omhandler trygghetskrav ved plassering av byggverk i flom- og skredfarlige områder og unntakvilkår for flodbølge som beskyldes fjellskred.

Statsforvalteren har et generelt ansvar på samfunnssikkerhetsområdet, og arbeider for at kommunene følger opp samfunnssikkerhet i planleggingen. For å sikre dette har Statsforvalteren mulighet til å fremme innsigelse til planer etter plan- og bygningsloven.

Kunnskapsgrunnlag

Det skal i alle planer etter plan- og bygningsloven gjøres rede for hvilket kunnskapsgrunnlag som legges til grunn for planleggingen. Når konsekvensene av klimaendringene vurderes, skal høye alternativer fra nasjonale klimaframskrivninger legges til grunn. Dette er nærmere forklart i veiledere og i de fylkesvise klimaprofilene som er utarbeidet, jf. pkt. 4.3 i Statlige planretningslinjer for klima- og energiplanlegging og klimatilpasning. Se egen veileder om klimatilpasning i planarbeidet: Hvordan ta hensyn til klimaendringer i plan? - Miljødirektoratet (miljodirektoratet.no)


Publisert 29.06.2023

Synfaring i Vang kommune

Tysdag 27. juni var regionalt planforum på møte og synfaring i Vang kommune. Det var det første fysiske møtet på lenge.  Dei regionale og statlege fagetatane vart orientert om dei reguleringsplanar og kommuneplanar som kommunen har bedt om innspel til.


Publisert 05.02.2019

Samfunnssikkerhet i planlegging og byggesaksbehandling - nytt rundskriv

Det er kommet et nytt rundskriv for samfunnssikkerhet i planlegging og byggesaksbehandling. Formålet med rundskrivet er å redegjøre for de reglene i plan- og bygningsloven som ivaretar hensynet til samfunnssikkerhet.