Hvorfor tilsyn?

Formålet med tilsynet er først og fremst og sikre kvalitativt gode tjenester til befolkningen

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 07.02.2019

Det er en utfordring å formidle hva som er hensikten med tilsyn og hvordan virkemidlene i lovgivningen skal benyttes for å fremme målet. Det etableres kanskje en del forventninger tilsynsmyndighetene ikke kan innfri.

Det er viktig at befolkningen har tillit til at de er i trygge hender i sitt møte med helsetjenesten og helsepersonell, og tilsynet skal bidra til å styrke kvalitet og sikkerhet i helse- og omsorgstjenesten.

Herunder vil vi vise hvilke reaksjonsformer Fylkesmannen og Statens helsetilsyn har overfor personell og virksomheter i helse og omsorgstjenesten som bryter helse- og omsorgslovgivningen, for å bidra til en klargjøring både for tjenestene og tjenestemottakerne. Formålet med bruk av reaksjoner er å øve et større påtrykk på at nødvendige endringer gjennomføres for å sikre at kvalitet og pasientsikkerhet blir ivaretatt, ikke å straffe helsepersonellet.

Se Helsetilsynets nettside for å få en beskrivelse av blant annet hva og når pliktbrudd, administrative reaksjoner, advarsel, tilbakekall og begrensing av autorisasjon benyttes.