Ine Wigernæs

Ine Wigernæs.
Ine Wigernæs. (Foto: Karianne Stordal)

Ine Wigernæs er tidligere langrennsløper, vokste opp i Groruddalen og bor i Øystre Slidre.

 

Presentasjon (alder, oppvekst- og bosted, yrke, utdanningsbakgrunn):

Jeg er født og oppvokst i Groruddalen, 51 år. Sterkest røtter under Skogshorn i Hemsedal der mamma vokste opp.

Mye preget av en oppvekst med en mamma som brøytet skispor slik at damer også kunne konkurrere. Et kjølvann det er godt å være i. Hun er blid, sterk og ærlig. Doktorgrad i fysiologi og hvordan immunsystemet og hormonene våre responderer på stress. Bor i Øystre Slidre, har 2 barn på 9 og 13, jobber på NTNU institutt for helsevitenskap på Gjøvik som fagenhetsleder.

Hvorfor sa du ja til å bli med i Inspirasjonskorpset?

Det var lett å si ja til inspirasjonskorpset. Er ydmyk fordi jeg vet at vi motiveres og inspireres på forskjellige måter. MEN: Overskudd i hverdagen er nøkkelen til å ta gode valg. At vi er ærlige med oss sjøl og velger folk omkring oss og aktiviteter i hverdagen som gir oss krefter - ikke det som stjeler det.

Hva håper du å kunne utrette og bidra med?

Selv om vi er opplyste bommer vi på daglige rutiner. Jo mer hverdagen strammer seg til, jo viktigere er rutiner. Søvn, mat, aktivitet, selvivaretakelse. Mange kjører seg i grøfta på å hoppe over et lite årsmøte med seg selv. Åssen står det til? Hva er totalbelastningen min nå? Hva må jeg leve med? Hva kan jeg endre?

Fysisk aktivitet, kosthold og relasjoner er viktig for alle og ekstra viktig for eldre som nå lever med begrensninger på grunn av koronaviruset. Hva er din viktigste daglige vane som du kanskje kan overføre til andre og inspirere andre med? (Enten til de eldre sjøl eller de som hjelper dem). Har du noen ideer eller planer fremover som kan deles med andre – som andre kan vurdere?

Jeg selv bommer hver dag på egne rutiner. Så meldingen må vel være å ha en snill indre stemme som gir deg selv litt slækk (veldig i motsetning til styggen på ryggen som alltid forteller at du ikke er god nok).

Noen ganger trenger vi ti minutter ettermiddagslur for å tåle hverdagen. Ikke undervurder de praktiske handlingene som skal til for å dra på tur: legg fram klær, smør niste dagen før, "vær beredt". Hvis vi ikke gjør det, finner vi 1.000.000 unnskyldninger for å IKKE dra på sykkeltur. Det enkleste er alltid å være hjemme foran en skjerm. Alt annet krever forberedelser.

Hva er det viktigste koronatida har lært deg?

  • At vi i arbeidslivet kommer langt med skjerm, men mister humor, snert, uenigheter, applaus, gode ideer.
  • At livet uten å kjøre barn til fritidsaktiviteter på kvelden var HERLIG.
  • At vi trenger flere generasjoner i hverdagen vår.