Økonomisk råd og veiledningstjenesten ved NAV kontorene er styrket i koronatiden.

De økte økonomiske problemene som folk opplever skaper også helseproblemer.

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 26.06.2020

Fylkesmannen  har i samarbeid med NAV iverksatt tiltak for å styrke kapasitet og kompetansen på økonomisk rådgivning/ gjeldsrådgivning ved NAV kontorene på Agder

De fleste som har fått endret sin inntektssituasjon har måttet redusert forbruket.                                               Noen har oppsparte midler som de har brukt , redusert faste løpende utgifter for eksempel ved avdragsutsettelse på boliglån. Ikke alle har oppsparte midler eller muligheter for å redusere utgiftene/ få avdragsutsettelse.

Noen har benyttet forbrukslån i en periode, men dette er svært dyre lån å håndtere over tid. Det er stor usikkerhet til når folks økonomiske situasjon vil nære bli mer normal.

Det er viktigste er at man spør om hjelp tidlig og før situasjonen oppleves som uløselig. . De økte økonomiske problemene som folk opplever skaper også helseproblemer.

Barnefamilier er særlig utsatt slik situasjonen er i dag.  Kommunene har et særlig ansvar for å hjelpe barnefamilier ikke minst nå i forbindelse med sommerferien . Barneperspektivet understrekes både i barnekonvensjonen og sosialtjenestelovens formålsparagraf.

Du kan be om økonomisk rådgivning

  • hvis du ikke har midler til å dekke nødvendige behov
  • hvis du får vanskeligheter med å betale regningene og betjene gjelden din
  • når du søker om økonomisk sosialhjelp.

Hvilken hjelp kan du få?

NAV skal tilpasse rådgivningen etter behovene dine. Du kan for eksempel få hjelp til å lage en oversikt over den økonomiske situasjonen din og sette opp et realistisk budsjett.

Du kan også få hjelp til å

  • finne ut hvordan du kan få redusere utgiftene
  • gjøre avtaler med dem du skylder penger
  • skrive søknad om utsettelse av betaling
  • få opplysninger om rettigheter og plikter
  • inngå gjeldsordningsavtale
  • forhandle med kreditorene
  • kontakte namsmannen

Hvis NAV-kontoret ikke har kompetanse på alle områder, vil du få beskjed om hvor du skal henvende deg for å få den hjelpen du trenger.