Digital innsending av vergeregnskap 2017

Fylkesmannen oppfordrer faste verger til å benytte Altinn for digital innsending.

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 10.04.2018

Levering i Altinn gjør at vergeregnskapet mottas umiddelbart. Når flere tusen vergeregnskap skal leveres til Fylkesmannen i Trøndelag innen 30.04.2018, vil rask, effektiv og direkte overføring via Altinn være et viktig argument for verge og for Fylkesmannen.

For å levere vergeregnskap digitalt, må alle fire kategorier leveres samlet i Altinn. Kontoutskriftene kan skannes i en samlet fil fra papirutskrifter og legges inn under kategorien kontoutskrifter, eller man går inn via nettbanken og laster opp alle kontoutskrifter pr. konto og legger disse inn i mappen for kontoutskrifter. Det er veldig viktig å angi rett kategori for vedleggene som lastes opp:

1. Fullstendighetserklæring
2. Kontoutskrifter
3. Skattemelding 2017
4. Årsoppgaver

Veiledning i hvordan Altinn benyttes for digital levering av vergeregnskap følger vedlagt.
I tillegg er den også lagt ut på www.vergemal.no/vergeregnskap

Her kan du starte utfylling i Altinn.
Deretter lastes vedleggene opp i de tre andre kategoriene. Det kan også vedlegges en egen fil med ytterligere kommentarer og nærmere forklaringer på transaksjoner eller andre opplysninger til vergeregnskapet.

Man kan påbegynne utfyllingen i Altinn og mellomlagre flere ganger før man ferdigstiller og sender inn. Vi minner om at det er verges private BankID som benyttes under registreringen, da det er verge som er innsender av regnskapet.

Vi minner også om at det er den korrigerte skattemeldingen som skal leveres (sammen den forhåndsutfylte), slik at det fremkommer hvilke beløp som eksempelvis er lagt inn som fradrag i post 3.3.7 for betalt vergehonorar gjennom året. For vergehavere som selv betaler for kostnaden til verge er det kontantprinsippet som gjelder; hva som faktisk er belastet bankkontoen i løpet av året.

Dersom det er betalt for kostnader til verge i tidligere år, og verge ikke har ført inn dette fradraget, oppfordres det om at det søkes til det lokale skattekontoret om å få dette godkjent i ettertid. Verge ber da om at saken tas opp til ny behandling i medhold av skatteforvaltningsloven § 12-1 første ledd.

I følge denne bestemmelsen kan skattemyndighetene endre enhver skattefastsetting når fastsettingen er uriktig. Fristen for å ta opp saker til endring etter bestemmelsen er fem år etter utgangen av skatteleggingsperioden, jf. skatteforvaltningsloven § 12 -6 første ledd. Eventuell korrigering av fastsetting/ligning videresendes til Fylkesmannen som dokumentasjon på endring av tidligere innsendt vergeregnskap.

Vi håper vi med dette oppnår at flere verger leverer sine vergeregnskap digitalt gjennom Altinn.

 

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.