- Tillit er viktigst for en ekte dialog

Temaet «oppfølging og samarbeid» sto sentralt under felles fagdag for Fylkesmannen og Nav. - Når du møter en fagperson som klarer å vise ekte følelser kanskje gjennom egen sårbarhet, er det mye enklere for den andre å vise sine egne svakheter, sa Arman Vestad under sitt foredrag om den modige samtalen.

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 07.01.2020

- Men dette trengs det god trening på. Vi skal ikke lesse over egne bekymringer på brukeren, men balansere dette på en slik måte at det oppleves som troverdig og ekte. Det er jo derfor det er så godt å dele sorger og gleder med noen som har opplevd det samme, sa Vestad.

Under foredraget satte han både fokus på det å være hjelpetrengende og hva som skal til for å gi god hjelp. Han snakket om viktigheten av godt relasjonsarbeid og det å tørre å spørre om økonomi.

I tillegg til Arman Vestads innlegg om den modige samtalen og relasjonsbygging, snakket Silje Skuland fra Sifo om utfordringer med mat i fattige familier, og Line Solfjell fra Nav Rana bidro med gode grep i den første samtalen med bruker. Nav Nordland hadde innlegg om økt satsing på innvandrerområdet, bruk av Modia og opplæringstiltaket på agendaen. Nav Sortland og Nav Bodø foredro om godt markedsarbeidet. Forsker Ellen Andenæs fra NTNU delte av sine funn fra Utvei-rapporten om forskning på veiledningssamtaler i Nav.

Felles fagsamling

Den 2.  og 3. desember arrangerte Fylkesmannen i Nordland en felles fagsamling i Bodø for kommunalt ansatte i Nav og for statlig ansatte.

Hovedfokus for samlingen var oppfølging og samarbeid, og med dyktige foredragsholdere ble det holdt mange gode innlegg som engasjerte til gode diskusjoner.

 

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.

Kontaktpersonar