Hvem svarer på hva om koronasaker?

Fylkesmannen får daglig flere titalls eposter, telefoner og nettspørsmål om koronarelaterte saker – men må noen ganger sende henvendelser, spørsmål og innspill videre – rett og slett fordi vi ikke er rett adressat.

På «kriseloggen» som Fylkesmannen i Innlandet har ført siden kronaepidemien kom, er det nå om lag 2000 henvendelser. Mye av dette er rapportering til og fra kommuner og overordnede myndigheter, men det er også blitt mye annet. Selvsagt er det også mye faglig samordning som skjer for tida, og Fylkesmannen er glad for å være til nytte for kommunene.

Det er likevel grunn til å minne om at:

  • Det er først og fremst kommunen som kan svare på spørsmål som angår forhold i den enkelte kommune, innen helse, grunnskole, barnehager og hytter – og annet. Det kommunen driver med «til vanlig», driver de fortsatt med – og da er det dem du kan henvende deg til.
  • For at det ikke skal være tvil: Folk må fortsatt kontakte lege om de trenger legehjelp.
  • Det er fylkeskommunen som har ansvar for offentlige videregående skoler, tannhelse og kollektivtransport og som er rett adressat for spørsmål på disse områdene.
  • Fylkesmannen er først og fremst samordner mellom kommunene og mellom kommunene og overordnede direktorat og departement. Men fylkesmannen er også den folk kan ta direkte kontakt med når det gjelder mobbesaker, vergemålssaker og sosiale klagesaker. Dette driver Fylkesmannen med til daglig – og fortsatt. Gjelder det slike saker, skal du selvsagt ta kontakt.

Det er også svært mange nettsider å finne informasjon på. Hos Fylkesmannen i Innlandet har vi blant annet en samleside med en del lenker.

 

Nå kan du abonnere på koronanyheter fra Fylkesmannen i Innlandet! Gå til https://www.fylkesmannen.no/innlandet/abonnement/, kryss av for "korona" og oppgi din e-postadresse, så får du e-postvarsel om alle koronasaker som vi legger ut.