Avfall og gjenvinning

Oppdatert 22.01.2024

Avfall og gjenvinning omfatter innsamling, mottak, lagring, behandling, gjenvinning og annen håndtering av avfall. Dette kan føre til utslipp av klimagasser, tungmetaller og andre miljøgifter.

Farlig avfall

Farlig avfall kan ikke håndteres sammen med vanlig avfall. Farlig avfall inneholder helse- og miljøfarlige kjemikalier som kan føre til alvorlig forurensning og skade mennesker og dyr. Virksomheter som produserer farlig avfall, har plikt til å levere dette til godkjent avfallsmottak. Før transport skal avfallet deklareres elektronisk på www.avfallsdeklarering.no

Statsforvalteren kan gi tillatelse

Statsforvalteren er forurensningsmyndighet for de fleste avfallsanlegg og kan gi tillatelse til virksomhet som medfører forurensning. Dette omfatter anlegg for mottak, sortering og behandling av avfall, bilvraksplasser, deponier, komposteringsanlegg og forbrenningsanlegg. Når Statsforvalteren gir slike tillatelser, må virksomheten i noen tilfeller sette i gang spesifikke tiltak for å minske ulempen for andre. Statsforvalteren skal også hente inn avfallsplaner fra havner og drive tilsyn med dem.

Statsforvalteren kontrollerer avfallsanleggene for å sikre at kravene i tillatelsene blir overholdt. Det er forurensningsloven, avfallsforskriftene, internkontrollforskriften og tillatelsene som er gitt, som ligger til grunn for kontrollene.

Vis mer

Søknadsprosess

Behandling av søknad om tillatelser skal skje i tråd med forurensningsforskriften kapittel 36. Søknadsskjema(er) finner du under våre skjema og tjenester.

Det er viktig at søker har avklart arealbruken skriftlig med planmyndigheten (kommunen), for eksempel med riktig arealformål i en reguleringsplan, kommuneplanens arealdel, eller godkjent dispensasjon fra disse.

Dokumentasjonen må sendes inn sammen med søknaden. Statsforvalteren vil ikke starte behandlingen av søknaden før dette er gjort.

Søker må sørge for at alle relevante opplysninger om virksomheten er med i søknaden, og at disse omhandler den spesifikke lokaliteten det søkes om. Det må særlig fokuseres på de forurensningsmessige ulempene ved virksomheten, og hvilke tiltak som er/planlegges iverksatt for å redusere forurensningsfaren. Kjennskap til omgivelsene er derfor viktig.

Dersom en søknad mangler relevante opplysninger, kan søker risikere lenger saksbehandlingstid eller at søknaden blir avvist. Det er derfor viktig at søker redegjør for virksomheten så godt det lar seg gjøre.

Alle saksdokumenter er i utgangspunktet offentlige (gjennom Statsforvalterens postjournal). Søker må spesifisere dersom noe ønskes å unntas offentligheten, og begrunne hvorfor. Hva som kan unntas offentligheten blir vurdert etter offentleglova og forvaltningsloven.

Alle tillatelser som er gitt, er tilgjengelig på nettsiden Norske utslipp.

Søknaden skal sendes til Statsforvalteren i Trøndelag i post (postboks 2600, 7734 Steinkjer) eller på e-post (sftlpost@statsforvalteren.no).

Dersom det skal søkes om en endring eller totalrevisjon av tillatelsen, ber vi om at posten merkes med sakens referansenummer.

Når Statsforvalteren har mottatt søknaden, vil en saksbehandler gå gjennom søknaden for å sikre at alle opplysninger er med, og om nødvendig ta kontakt med søker dersom noe mangler.

Saksbehandler vil deretter legge søknaden på høring til allmennheten i minimum fire uker (kunngjøre i avis og på hjemmesiden, og sende den til aktuell kommune og sektormyndigheter, naboer og eventuelt andre berørte). Søker får regningen for annonsen direkte fra den aktuelle avisen/annonsøren.

Søker vil få mulighet til å kommentere alle høringsuttalelser etter endt høringsperiode.

Statsforvalteren i Trøndelag bruker normalt minst 6-8 måneder på å behandle søknaden, inkludert høringsperioden.

Statsforvalteren tar gebyr for all saksbehandling av søknader. Alle satser er nedfelt i forurensningsforskriften kapittel 39. Hvilken sats som tas, avhenger av Statsforvalterens tids- og ressursbruk med søknaden.

Dersom Statsforvalteren kommer frem til at tillatelse kan gis, vil en tillatelse normalt inneholde vilkår som skal ivareta ytre miljø. Flere av disse vilkårene er lokalitetsspesifikke.

Den som søker/ det søkes for, blir juridisk ansvarlig for alle kravene (vilkårene) i en eventuell tillatelse. Det er ikke mulig for bedrifter å dele på en tillatelse.

  • Forurensningsloven (§§ 11 og 29 om krav til tillatelse)
  • Forurensningsforskriften kapittel 36 (saksbehandling av søknad)
  • Forurensningsforskriften kapittel 39 (gebyr for behandling av søknad)
  • Avfallsforskriften (flere kapitler)
  • Forvaltningsloven
  • Offentleglova

Årsrapportering

Alle virksomheter som får tillatelse, vil få krav om å sende en årsrapport til Statsforvalteren. Deponier og virksomheter som har tillatelse til å motta farlig avfall skal sende inn årsrapport i Altinn, øvrige skal sende direkte til Statsforvalterens postmottak.

Rapporteringstallene i Altinn en del av den nasjonale avfallsstatistikken, som rapporteres videre til EU.

Fra 2023 skal alle virksomheter som sender årsrapport via Altinn, betale et gebyr for behandling av årsrapportene. Dette står det mer om på Miljødirektoratets hjemmeside (Industrien må betale gebyr for egenkontrollrapporter) eller i forurensningsforskriften kapittel 39 §§ 3, 5 og 7.


Tilsyn

Det er vanlig at Statsforvalteren gjennomfører tilsyn innen ett år etter at en tillatelse er gitt, og deretter jevnlig etter en risikobasert vurdering. Årsrapporten er blant grunnlagene for Statsforvalterens tilsynsfrekvens hos virksomhetene.

Tema på tilsyn varierer innen vilkårene i tillatelsen og relevante forskrifter.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.

Publisert 13.07.2021

Vedtak - forenklet tillatelse - Tulluan - Søbstad AS

Søbstad AS har fått en forenklet tillatelse etter forurensningsloven til deponering og sluttføring av deponi for rene masser på Tulluan. 


Publisert 12.07.2021

Vedtak - endret tillatelse - Asp pukkverk - Odd Einar Kne AS

Odd Einar Kne AS har fått midlertidig tillatelse etter forurensningsloven til mottak og mellomlagring av forurensede masser til 31. desember 2022.


Publisert 21.12.2020

Vedtak - forlenget drift - Nyhavna - Norsk Gjenvinning Metall AS

Gyldigheten på Norsk Gjenvinning Metall AS sin tillatelse til drift av avfallsanlegg, på Nyhavna i Trondheim kommune, er forlenget til 31. mars 2021.


Publisert 15.10.2020

Vedtak - endring av tillatelse - Bil1Din AS - satellittmottak - Steinkjer

Bil1Din AS har flyttet sitt satellittmottak for kasserte kjøretøy på Steinkjer


Publisert 07.07.2020

Vedtak - endring av tillatelse - Tiller snødeponi - Trondheim kommune

Tiller snødeponi har søkt om endring av prøvetakingsprogram for utslipp av vann fra smelting av snø. Tiller - Trondheim kommune.


Publisert 06.07.2020

Kunngjøring - endring av tillatelse - Stena Recycling AS avd Orkanger

Stena Recycling AS avd Orkanger har fått oppdatert vilkårene for drift av sitt anlegg i Vigorvegen på Grønøra Vest Industriområde


Publisert 11.06.2020

Vedtak - ny ansvarlig enhet - mellomlagring av inerte masser - Bynesvegen 34 B - Trondheim

Veidekke Industri AS har overtatt tillatelsen til mellomlagring av inerte masser i Bynesvegen 34B i Trondheim kommune.


Publisert 19.05.2020

Vedtak - endret tillatelse - Tanemsbruvegen sorteringsanlegg

Fylkesmannen har endret tillatelsen til Hovsten Cont & Gjenvinning for sorteringsanlegget i Tanemsbruvegen.


Publisert 19.05.2020

Vedtak - ny ansvarlig enhet - omlasting av avfall på Kleivan industriområde

Fylkesmannen har overført tillatelsen for omlasting og mellomlagring av avfall på Kleivan industriområde til Årbogen Transport AS.


Publisert 19.05.2020

Vedtak - endret tillatelse - Sandstad sorteringsanlegg

Fylkesmannen har endret tillatelsen til Kystavfall AS for sorteringsanlegget på Sandstad.