Helsetjenester

Du har krav på å få nødvendig helsehjelp i kommunen der du bor, eller der du for tiden oppholder deg. Du har også krav på å få nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten. Fylkesmannen fører tilsyn med helsetjenesten og behandler klagesaker for å bidra til at du får de tjenester du har krav på. 

Du kan klage på at du ikke får oppfylt rettighetene dine 

Du kan klage dersom du mener at du ikke får de helsetjenestene du har krav på, eller dersom du er uenig i helsetjenestens vurdering av ditt behandlingsbehov. For at den som har fattet det vedtaket du er uenig i, skal få anledning til å endre sitt standpunkt, skal du sende klagen dit. Dersom du ikke får medhold i klagen din, vil den bli sendt videre til Fylkesmannen for endelig avgjørelse. Fylkesmannens vedtak er endelig, og den aktuelle helsetjenesten vil måtte rette seg etter dette.

Du kan be Fylkesmannen vurdere om helsetjenesten har oppfylt sine plikter

Fylkesmannen vil også kunne ta stilling til om ansatte i helse- og omsorgstjenesten har brutt sine plikter slik at det har gått ut over deg. Dette kan dreie seg om de fleste plikter, blant annet manglende faglig forsvarlighet og brudd på taushetsplikten. Du ber om dette ved å sende et brev til Fylkesmannen. Ved særlig grove overtredelser vil Fylkesmannen sende saken videre til Statens helsetilsyn, som blant annet kan gi advarsel til helsepersonell eller fatte vedtak om tap av autorisasjon.

Det er viktig å understreke at Fylkesmannens vurdering i disse sakene ikke får direkte betydning for klagerens rettigheter. Selv om du har fått uforsvarlig behandling, har du ikke automatisk rett til erstatning eller ny behandling. I en av lenkene til høyre finner du mer informasjon om hvordan du kan klage på helse- og omsorgstjenester.  

Vis mer


04.10.2019

Nasjonale faglige råd for multidose

Helsedirektoratet har kommet med nye nasjonale faglige råd for multidose. Multidose er et viktig virkemiddel for å sikre at kronisk syke pasienter som behandles med flere legemidler samtidig får disse til rett tid.

04.10.2019

Ny varselordning trådte i kraft 01.07.19

Fra 1. juli 2019 har alle virksomheter som yter helse- og omsorgstjenester plikt til å varsle alvorlige hendelser til Statens helsetilsyn. Pasienter, brukere og nærmeste pårørende får samtidig en rett til å varsle slike hendelser til Helsetilsynet.

05.03.2020

Nasjonal informasjonskampanje demens

Som del av regjeringens Demensplan 2020 gjennomfører Helsedirektoratet nå en informasjonskampanje om demens, som har som mål å bygge ned stigma og bidra til at flere med demenssykdom blir utredet og får en diagnose.

13.09.2019

Ny forskrift om pasientjournal gjeldende fra 1. juli 2019

Alle som yter helsehjelp har plikt til å føre journal etter helsepersonelloven §§ 39 og 40. Forskriften skal fylle ut denne journalføringsplikten og legge til rette for en pasientjournal sentrert rundt pasientens behov for helsehjelp.

17.02.2016

Rettleiar for saksbehandling ved tildeling av helse- og omsorgstenester i kommunane

Rettleiaren gir ei praktisk innføring i dei reglane som gjeld ved kommunal saksbehandling og tildeling av helse og omsorgstenester.

17.01.2018

Lovendring som styrkar barn sine rettar som pasientar

Frå 01.01.2018 ble barn si rett til medverknad og medråderett etter pasient- og brukarrettslova styrka, og helsepersonell får plikt til å ta hand om barn som pårørande til søsken.

03.01.2017

Barn som pårørende


07.03.2013

Helse- og sosialmelding 2012

Fylkesmannen har som oppgåve å følgje med og melde frå til sentrale styresmakter om dei lokale tilhøva i fylket. Helse og sosialmeldinga for 2012  viser deler av det Fylkesmannen har sett gjennom tilsyn, klagesaker og anna kontakt med tenestene i løpet av året.   2012 var det første året i samhandlingsreforma. Intrykket er at reforma så langt stort sett har fungert etter planen. Avtalane mellom kommunar og helseføretaket er inngått som planlagt, og utskrivingsklare pasientar er tekne hand om i kommunane. Ein har ikkje sett fleire reinnleggingar i sjukehusa enn tidligare, og vi har motteke få klager. Mykje godt kvalitetsarbeid blir gjort, likevel viser tilsyn i kommunar og føretak at det framleis er manglar i system, oppfølging og samhandling som skal sikre trygge tenester.  

18.12.2019

Helse Møre og Romsdal med digitalt skjema for klager

Som første helseforetak i landet har Helse Møre og Romsdal no på plass ei løysing med digitalt klageskjema. Målet er å gjere det enklare for pasientar og pårørande å gje tilbakemelding på helsetenestene deira.

19.03.2020

Helse- og omsorgstenester

Helse- og omsorgstenestene blir i mange tilfelle no endra, men noverande regelverk gjeld framleis, og eventuelle endringar må ha heimel i lov. Kommunane plikter å yte nødvendige og forsvarlege tenester til dei som treng det. 

Flere nyheter