Tolketjenester

Her har vi samlet informasjon og oversikt over ulike tilbydere av tolketjenester.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 24.11.2015

Generelt om tolketjenester

Telefontolk er som regel billigere enn oppmøtetolk, og telefontolk fungerer som regel like godt som oppmøtetolk. Ved telefontolking bestiller man tolk normalt noen dager i forveien. Jo før man bestiller, jo større sjanse er det for at tolk med aktuelle språkferdigheter er tilgjengelig. På det avtalte tidspunktet ringer man til et oppgitt telefonnummer, og samtalen med tolk kan begynne. Det kan være en fordel å benytte en telefon med høytalerfunksjon. Dersom du har behov for en kort samtale (10-30 minutter), bør du undersøke med tolketilbyderen om det er mulig å bestille/betale for kun det tidsrom samtalen varer eller om det faktureres for hver påbegynte halve eller hele time. Flere tolkeselskap har døgnåpne vakttelefoner ved akutt/uventet behov for tolk.

Listen nedenfor er de nettsteder til tolketilbydere som Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder kjenner til per i dag. Vi tar gjerne i mot tips om andre tolketilbydere som kan tilføyes på listen. Fylkesmannen tar ikke ansvar for tolketjenestenes kvalitet eller innhold på de eksterne nettsidene.

Lenker til ulike tolketjenester:

https://www.tolkeportalen.no/  (også en del generell info om tolketjenester)

http://www.noricom.no/

http://www.amesto.no/Oversettelse/Tolk/

http://www.afatolk.no/