Nordnorsk økomatpris 2016 er tildelt Forsvaret Indre Troms

Prisen ble utdelt for fjerde gang fredag 23. september, under SMAK nordnorsk matfestival i Tromsø.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 26.09.2016

Fylkesmennene i Nord-Norge deler ut Nordnorsk økomatpris for fjerde gang. Formålet med prisen er å synliggjøre økologisk mat fra landsdelen. Prisen skal gå til en person, organisasjon eller virksomhet som har gjort en spesiell innsats for å fremme produksjon eller bruk av økologisk mat i eller fra landsdelen.

Årets pris gikk til Forsvaret Indre Troms. Prisen er et beløp på kr 50 000,- og et diplom.

Begrunnelse for tildelingen

Årets vinner av Nordnorsk økomatpris 2016 ble Forsvaret Indre Troms i Målselv kommune. De får prisen for sitt arbeid med å inkludere økologiske produkter i sin forpleining til soldatene. Forsvaret nasjonalt har vedtatt at de skal bruke 15 % økologiske produkter i sin storhusholdning. Forsvaret Indre Troms har gjennomført dette. De ligger på 15-16 % økologisk når det gjelder innkjøpt av mat totalt sett, og 60 -70 % økologisk i forhold til leverandøren TINE. Dette har ført til økt etterspørsel etter blant annet økologisk melk ved TINE-meieriet i Harstad. I løpet av de siste 12 månedene har storkjøkkenet kjøpt inn vel 333 000 liter/kg ulike økologiske produkter fra TINE, fordelt på melk, ost, smør og juice. Dette legger igjen press på TINE og gårdbrukerne om å øke sin økologiske produksjon. I tillegg til meieriprodukter, benytter Forsvaret Indre Troms seg også av andre økologiske produkter som ulike kjøttprodukter og pasta m.m.

Forsvaret Indre Troms har bidratt til økt fokus på forbruk av økologisk mat og omsetning av økologiske produkter. Juryen har her lagt vekt på at hvor viktig storkjøkkendelen er for markedet når det gjelder økologisk produksjon og forbruk, og ønsker å inspirere andre kantiner og storhusholdninger til å følge deres eksempel. Ved å gi prisen til Forsvaret Indre Troms, vil en kunne få blest om økologisk matproduksjon, og nå fram til ei viktig målgruppe, nemlig ungdommen, og mange som kanskje ellers ikke ville vært forbrukere av økologisk mat. Ved å legge vekt på forbruksdelen av markedet, vil en indirekte også støtte den økologiske produsenten, som gjerne ønsker å vite at den maten de produserer, finner et marked.

Juryen mener at Forsvaret Indre Troms har lagt inn en ekstraordinær innsats for å nå den nasjonale målsetningen om 15 % forbruk og produksjon av økologisk mat.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.