Innlandet bruker digital post

Fylkesmannen sender nå digitale brev til innlendingene. Hva bør du gjøre?
Fylkesmannen sender nå digitale brev til innlendingene. Hva bør du gjøre?

Fra 2018 har brev fra Fylkesmannen til privatpersoner, organisasjoner og private virksomheter i Innlandet blitt sendt digitalt. Har du husket å opprette ei digital postkasse?

På landsbasis sender det offentlige ut rundt åtte brev per innbygger i året. Det tilsvarer 40 millioner brev. Nå sendes mange av dem digitalt.

Hva bør du gjøre?

For privatpersoner:

For å ta imot en digital forsendelse må du ha ei digital postkasse. Ca. 1,8 millioner innbyggere har opprettet ei slik postkasse. Med digital postkasse får du en sikker løsning for å ta imot og lagre (arkivere) viktig post digitalt. I tillegg kommer svaret raskere når du slipper å vente på postgangen.

Fylkesmannen kan ikke sende sensitiv e-post til en e-postkonto av hensyn til informasjonssikkerhet. Med digital postkasse blir informasjonssikkerheten ivaretatt.

Som privatperson har du to digitale alternativ å velge mellom: e-Boks eller Postens Digipost. Du kan velge å opprette digital postkasse hos én av disse. Det er helt opp til deg. Fordelene for deg er mange:

  • Du mottar posten med en gang
  • Du har tilgang til posten over alt
  • Du sparer miljøet (mindre papirbruk, færre utskrifter og redusert transportbehov)
  • Både du og vi sparer porto

For offentlige og private virksomheter:

Offentlige virksomheter som har integrasjon med SvarInn eller eFormidling, får elektroniske forsendelser fra Fylkesmannen direkte inn i sitt sak- og arkivsystem. Dersom de ikke har dette, vil de elektroniske dokumentene komme fram til virksomhetens meldingsboks i Altinn (tilknyttet organisasjonsnummeret). Private virksomheter vil få de elektroniske dokumentene i sin meldingsboks i Altinn.

Har du alt digital postkasse?

Hvis det er lenge siden du har logget deg inn, er det lurt å gjøre det nå for å:

  • Sjekke at kontaktinformasjonen din er riktig
  • Bestille varsling på SMS eller e-post når du får brev fra det offentlige

Kan du sende digitalt til Fylkesmannen i Oppland?

Ja. Den sikreste og beste måten du tar kontakt med oss på, er å bruke et digitalt meldingsskjema, «Send sikker melding». Du logger inn via ID-porten, et felles og sikkert innloggingssystem for offentlige tjenester. Fordelen er at du kan sende (person)sensitiv informasjon gjennom denne løsningen. I tillegg håndterer systemet store vedlegg. Dersom det ikke er sensitiv informasjon, kan du sende oss en e-post til fminpost@fylkesmannen.no.

Separasjon, skilsmisse eller mobbing?

Det er verdt å merke seg at det finnes digitale løsninger for det meste. Skal du f.eks melde fra om mobbing i skolen? Skal du søke separasjon eller skilsmisse? Det finnes egne digitale skjema for dette. Alle disse skjemaene er samlet i en felles portal. Merk at det finnes egne digitale løsninger som gjelder vergemål.

Får du ikke brev fra oss på papir?

Det skjer hvis:

Systemet vårt er lagt opp slik at dersom du har digital postkasse, sender vi til denne adressen. Har du det ikke, kommer brevet som vanlig brevpost.

Send melding til fylkesmannen

I de fleste tilfeller er det ikke nødvendig at du sender dokumenter til oss i papirform. Du kan trygt sende alle typer forespørsler ved hjelp av Melding til Fylkesmannen. Dette er en sikker meldingsløsning som krever innlogging via ID-porten, det vil si at du kan bruke skjemaet til å sende inn sensitive opplysninger. Du kan også laste opp filer som vedlegg til forespørselen din.

Unngå å bruke e-post dersom du skal sende sensitive opplysninger til oss eller andre. E-post er i utgangspunktet ukryptert, som betyr at det kan være mulig for andre å lese innholdet.