Digitale løsninger sikrer lærerkvaliteten

«Interaktiv undervisning» og «nomadelærere» er dagligtale i Nord-Gudbrandsdal. På Dovre videregående skole gjør det at «få elever» kan få undervisning av gode lærere i relativt «små» fag. Der bidrar det til at det er liv laga for videregående skole, fikk fylkesmannen & co. høre da de besøkte Dovre.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 15.01.2019

På møtet med fylkesmannen ble det luftet om digital interaktivitet kan bidra til bedre skole også andre steder. Ordfører Oddny Garmo i Dovre, forklarer:

-Kommunen investerte 55 millioner for å bygge ut denne skolen; en samlokalisert ungdomsskole og videregående skole. Det er viktig for oss og lignende småsamfunn at det finnes en videregående skole.

Og fylkesmann Knut Storberget understreker også:

-Det er ekstremt viktig å ha en slik skole på Dombås.

Skolebygg: fra problemer til suksess!

Historien til den videregående skolen i Dovre er mangslungen og tidvis komplisert. Her hoppes over historier med treskjæring og skomakerlære og senere slitne lokaler på Hjerleid. Vi hopper fram til at fylkeskommunen ikke vil ta ansvar for videregående skole i Dovre, men i 2015 inngikk en avtale om at kommunen skulle ta ansvar for videregåendes lokaler. Dermed ble det en ny samlokalisering. Inge Angård er plan- og utviklingssjef i Dovre kommune og leder av byggingen av nyskolen. Han forteller entusiastisk om renovering, nybygg, branntekniske investeringer og jordvarmeenergi med samlet investering 55 mill.

Skole med kvalitet

Her regjerer rektor Kristin Undseth i Dombås vgs, en avdeling av Nord-Gudbrandsdal vgs, som har sju utdanningsprogram fordelt på tre skoler; Otta (360 elever), Lom (100 elever) og Dombås (40 elever). Hun forteller at de videregående skolene i Nord-Gudbrandsdal har vært preget av justering av linjer og nedgang i antallet elever. Kristin forteller med stolthet om en skole der få dropper ut, der elevene har vunnet «Fritt ord»s konkurranse nasjonalt flere ganger og der norgesmester i yrkesfag finnes. Hun sier også:

-Men det viktige er hva som skjer i klasserommet – det er der kvaliteten skapes.

Nomadelærere er løsningen

-Skolen har små elevgrupper i flere fag, og vi ønsker å opprettholde et godt nok fagtilbud til elevene på alle tre skolestedene. Og vi ønsker å være framoverlente og vet jo at framtida er digital! sier rektor Kristin Undseth, og legger til: -Vi har utviklingsorienterte og samarbeidsorienterte lærere.

Så er løsningen blitt undervisningsrom skreddersydd for nettoverføring med lyd og bilde, og «nomadelærere» som pendler mellom to skolesteder. Læreren har et fysisk treffpunkt og et videotreffpunkt med lærerne. -Hva sier lærerne? spør fylkesmannen, og rektor svarer: -Lærerne er jo opptatt av å undervise i faget sitt, og dette er jo løsningen for dem hvis de kan fortsette med det.