Tilskudd til nasjonal pilot for oppfølgingsteam i kommunene

Piloten er treårig og skal gjennomføres i inntil syv kommuner - søknadsfrist 25.mai 2018.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 19.03.2018

Helsedirektoratet kunngjør 12.mars 2018 tilskudd til en nasjonalt pilot for strukturert tverrfaglig oppfølgingsteam i kommunene. Piloten er treårig med planlagt oppstart 1. september 2018.

Piloten skal gjennomføres i inntil syv kommuner. Piloten skal følgeevalueres. Det blir gitt tilskudd til kommunen til lokal prosjektledelse, kompetanseheving, reisekostnader til/fra nettverkssamlinger, m.m. I tillegg gis det et årlig tilskudd til fastleger som deltar i pilot og som skal prøve ut et nytt verktøy for risikokartlegging. Søknadsfristen er satt til 25.mai 2018.

Målet er at strukturerte tverrfaglig oppfølgingsteam skal sikre sterkere pasient – og brukerinvolvering og at alle jobber mot felles mål. Oppfølgingsteamene skal bidra til at pasienter og brukere opplever bedre kvalitet, samtidig som kommunene får en bedre ressursutnyttelse og en mer effektiv bruk av tjenestene.

Tverrfaglige team som arbeidsform

Viktige stikkord for det utviklingsarbeidet kommunene skal være med på er oppfølgingsteam som arbeidsform i alle tjenestene, tydelig pasient – og brukerinvolvering, tidlig innsats og forebygging og en styrket koordinatorrolle. En viktig del av piloten er også å prøve ut et nytt verktøy for forebyggende risikokartlegging for å identifisere personer med risiko tidligere enn i dag.

Risikokartlegging ved hjelp av elektronisk verktøy

Risikokartlegging ved hjelp av et elektronisk verktøy er en systematisk kartlegging for å finne frem til personer som har en høy framtidig risiko for f.eks. sykehusinnleggelse, funksjonsfall, m. m. på kort sikt. Hensikten med bruk av verktøy for risikokartlegging i piloten er å fange opp brukere som tjenestene ellers ikke ville ha fanget opp like tidlig. Verktøyet skal i første omgang prøves ut hos fastlegen og senere også i sykehus.

Det blir viktig at kommunene i pilot involverer fastlegene i tidlig fase og forankrer satsningen på bruk av nytt verktøy og oppfølgingsteam hos fastlegene i kommunen. Piloten planlegges med deltakelse av totalt ca. 80 fastleger fordelt på de 5‐7 kommuner som deltar. Det stilles ikke krav om at alle fastlegene i kommunen mådelta, men dette vil klart væe en fordel.

Detaljert informasjon om prosjektet finner dere i tilskuddsregelverket og i et eget vedleggsdokument; «Pilot for strukturert tverrfaglig oppføgingsteam –innhold og gjennomføing», se https://helsedirektoratet.no/tilskudd/pilot‐for‐strukturert‐tverrfaglig‐oppfolging‐oppfolgingsteam

Helsedirektoratet vil invitere interesserte til et informasjonsmøte onsdag 2. mai kl. 14.00. Informasjonsmøtet holdes i Helsedirektoratets lokaler i Oslo. Det vil være mulig å delta via videokonferanse.

For spørsmål kan dere benytte prosjektets mailadresse: oppfolgingsteam@helsedir.no eller kontakte oss på telefon.

HelsedirektoratetVi ser fram til å motta mange søknader om å få delta i pilot for Strukturert tverrfaglig oppfølgingsteam.