Samtaler med barn!

Kommunens ledelse bør sikre at ansatte som arbeider med barn og unge har generell kunnskap om beskyttelses- og risikofaktorer og tegn og signaler, slik at de tidlig kan identifisere de som lever i en risikosituasjon

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 09.10.2020

Kunnskapen bør finnes hos ansatte:

  • Som er der barn og unge tilbringer størstedelen av dagen, som i barnehage og skole
  • i helse og omsorgstjenester som har regelmessig oppfølging av barn og unge, som helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
  • hos fastleger og tannhelsetjenesten
  • i det kommunale barnevernet
  • i helse- og omsorgstjenester som har ansvar for voksne som har barn (barn som pårørende)
  • i tjenester som av ulike årsaker har ansvar for oppfølging av foreldre, som NAV kontoret.

Helsedirektoratet har utarbeidet en nasjonal faglig retningslinje for tidlige oppdagelse av utsatte barn og unge. Vi anbefaler alle kommuner å ta i bruke disse retningslinjene.

Å snakke med barn vi er bekymret for er et viktig satsingsområde. I ny retningslinje om tidlig oppdagelse av utsatte barn og unge kan vi lese at alle ansatte som arbeider med barn og unge til daglig skal vite hvordan de kan gå frem. Å utvikle og øve slik snakkekompetanse bør derfor inngå i kompetanseplanene for ansatte i kommunen.

KoRus Sør  har laget flere korte videoer som kan brukes i undervisningen. Videoene retter seg mot ansatte i barnehager, skoler og hjelpetjenester. Videoene vil inngå i en serie på seks videoer:

1) Å legge grunnlaget
2) Spontane samtaler i to deler
3) Planlagte samtaler
4) Utfordringer
5) Samtaler i barnegrupper

Psykologspesialist Anne-Kristin Imenes deler eksempler og små fortellinger.