Fylkesmannens samling om fagfornyelsen.

Fagfornyelsen er på vei, og Agder er forberedt. 215 deltakere fra barne- ungdom- og videregåendeskolene fra både Aust- og Vest-Agder deltok på Fylkesmannen i Agders samling om fagfornyelsen på Caledonian hotell i Kristiansand. Dagen var spekket med informasjon og praksisfortelinger fra arbeidet med fagfornyelsen,  

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 05.12.2019

Dagen ble innledet med velkomsttale av Utdanningsdirektør Tore K. Haus fra Fylkesmannen i Agder.  Haus vektla viktigheten av arbeidet som ble gjort, og betydningen av innsatsen til både foredragsholdere og fremmøte i arbeidet, med å få fagfornyelsen på plass.

 

Beate Tislevoll og Maria Grythaugen fra Utdanningsdirektoratet innledet dagen med en generell innføring i fagfornyelsen og hvordan fagfornyelsen er en videreføring av kunnskapsløftet. Det vektlegges av selv om det er mye nytt så er dette en videreføring av kunnskapsløftet.

Med bruk av gode eksempler fra kompetansemål viste direktoratet hvordan det har blitt jobbet frem definisjoner av viktige begreper, hvordan læringsstrategier nå har kommet inn i kompetansemålene og hvordan man nå har fått inn progresjon og dybdelæring i planene.

Kjersti Østmo Praksisfortelling «Lærende sammen på vegen mot fagfornyelsen» viste hvordan Kristiansand kommune jobber med fagfornyingen. Kjersti ga et levende bilde av hvordan man har fokusert på å gjøre den enkelte lærer, hjelpelærer og leder trygg på prosessen, og hvordan man har jobbet med planer og ressurser. Hun viste også hvordan man jobber med å dokumentere tegn på læring i personalet og hvordan man planlegger veien videre fram mot 2020.  

Jorunn Midtsundstad fra Universitetet i Agder gav tilhøreren innsikt i det «Å leie læring og utvikling – Om samarbeidet i ledernettverket i Østre Agder». Jorunn gikk inn i samarbeidet rundt desentralisert kompetanseheving og viste hvor sentralt dette er i utviklingen av profesjonsfelleskap og skoleutvikling. Jorunn fokuserte på verdien av refleksjon rundt tiltak, hvordan bruke skolen utviklingstid til å sette inn tiltak og verdien av det å stille spørsmål til egen praksis. Hun legger vekt på at det sentrale for alt arbeid er at tiltakene som settes inn fungerer slik at elevene merker det.

Randi Myklebust Sølvik fra Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger fulgte opp med «Trygge læringsmiljø – en forutsetning for å praktisere fagfornyinga». Her vektla hun poenget om både trygge og utrygge barn lærer heile tida, men at de lærer ulike ting. Betydningen av Lærvarens handlingsrom i møte med den enkelte elev og elevgruppe ble trukket frem som sentralt. Gjennomgangstemaet om at det er et kunstig skille mellom det faglige og arbeidet med læringsmiljøet ble trukket frem flere ganger. En blir kjent med elevene hver dag i det daglige arbeidet med di ulike faga. Randi viste gjennom tydelige eksempler verdien av interaksjoner i klasserommet gjennom emosjonell støtte, klasseroms organisering og læringsstøtte.

 

Dagen ble avsluttet av Utdanningsdirektoratet som ga en innføring i direktoratets arbeid med «Ny læreplanstruktur og vurdering underveis». Her kom det mange praktiske tips om bruk av den nye digitale organiseringa av læreplanen. De viste også hvordan man kan arbeide med dette framover – i profesjonsfellesskapet og i den enkelte kommune/på den enkelte skole. Her ble det også vektlagt hva skolen skal ha fokus på og skoleeiers ansvar for prosessen ble vektlagt. Deltakerne ble invitert til å følge direktoratets side på Facebook om arbeidet med de nye læreplanene.