Det innføres en ny modell for kompetanseutvikling i grunnskolen

Modellen består av 3 ordninger; desentralisert kompetanseutvikling, oppfølgingsordningen og innovasjonsordningen.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 06.02.2018

De ulike ordningene omtales i Meld. St. 21 (2016-2017) Lærelyst - tidlig innsats og kvalitet i skolen.

Desentralisert kompetanseutvikling skal støtte opp under kommunens ansvar for kvalitetsutvikling i skolene. Ordningen skal stimulere til langsiktig partnerskap mellom skoler og lærerutdanningen. Dette samarbeidet ha et dobbelt formål; lærerutdanningen får anledning til å lære av praksisfeltet, og skolene får tilgang på forskningsbasert kunnskap fra universitet og høgskoler.

Kompetanseutviklingen skal møte lokale behov som kommer fram gjennom lokal tilstandsvurdering. Temane er ikke knyttet opp mot spesielle fag eller fagområder. Det som er viktig er at de skal dekke de tre nasjonale sektormålene:

  • Elevene skal ha et godt og inkluderende læringsmiljø
  • Elevene skal mestre grunnleggende ferdigheter og ha god faglig kompetanse
  • Flere elever og lærlinger skal gjennomføre videregående opplæring.

Tiltakene skal gjennomføres som skolebasert kompetanseutvikling.

Fylkesmennene har fått en sentral rolle i å legge til rette for nødvendige strukturer, tildele midler - og planlegge for framdrift i kompetansenettverkene. Fylkesmennene har funnet ulike løsninger for dette. Har du spørsmål til vår modell, Trøndelagsmodellen, ta kontakt med kontaktpersoner på denne siden.

I Trøndelag er alle kommuner, fylkeskommunen og friskolene orientert gjennom møter og skriftlig informasjon.

Fylkesmannen forbereder denne store omleggingen av arbeidet med kompetanseutvikling i skolen, gjennom tiltaket "Berede grunne". Dette er to større konferanser med aktuelt innhold, for skoleeiere og rektorer ved grunnskoler i fylket. I tillegg er også andre relevante aktører invitert.

Den første konferansen ble gjennomført 5.-6. desember 2017. Den andre gjennomføres 26.-27. februar 2018.

 

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.