Gir klarsignal til lavere takster i Ryfylketunnelen som en prøveordning

Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune har vedtatt lavere takster i Ryfylketunnelen som en prøveordning på ett år. Fylkesmannen har, ved å gi en positiv forhåndsvurdering av vedtaket i Stavanger kommune, gitt klarsignal til lavere takster i Ryfylketunnelen.

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 17.02.2020

Innkrevingen av bompenger i Ryfylketunnelen har planlagt oppstart når Hundvågtunnelen er klar til bruk.

For takstgruppe 1 (personbil, lettere kjøretøy), betyr det en pris på kr 140 før rabatt. For takstgruppe 2 (lastebil, tyngre kjøretøy), betyr det en pris på kr 420 før rabatt.

Krav gitt av samferdselsministeren

For at takst- og rabattsystemet for rv. 13 Ryfast skal endres fra det som ble fastsatt av Stortinget i 2012, er det Stortinget selv som må åpne for dette. Den forrige samferdselsministeren, Jon Georg Dale, satt som krav at Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Fylkesmannen i Rogaland måtte godkjenne garantiene som Rogaland fylkeskommune og Stavanger kommune hadde gitt til Ryfast, basert på de endra takstforutsetningene. Hvis ikke var det Statens vegvesen sitt forslag som skulle gjelde med kr 190 før rabatt for takstgruppe 1 og kr 560 før rabatt for takstgruppe 2.

Garantiansvar på til sammen 7 766,8 millioner

Stavanger kommune sitt garantiansvar for Ryfast er på 2 329,8 millioner kroner (2019). Rogaland fylkeskommune sitt garantiansvar for Ryfast er på 5 437 millioner kroner (2019). Det er Fylkesmannen som godkjenner kommunale garantivedtak og Kommunal- og moderniseringsdepartementet som godkjenner fylkeskommunale garantivedtak.

Stavanger kommune ba derfor Fylkesmannen om en ny vurdering av sin garantiforpliktelse for Ryfast. I en slik vurdering skal Fylkesmannen ta stilling til om endringen i takstene innebærer en vesentlig økonomisk risiko for kommunen. Endringene må være slik at det fortsatt er en høy trygghet for at den kommunale garantien ikke må innfris. Stavanger kommune er tydelig i sin risikovurdering på at en revurdering av takstene etter ett år er avgjørende for at kommunens vedtak skal framstå som forsvarlig.

Argumentene for og mot

I denne saken er det argumenter både for og mot en prøveordning med lavere takster.

Argumenter for:

  • lavere takster som en prøveordning kan resulterer i høyere trafikktall og større konkurransekraft, og dermed gi en mer vellykket oppstart
  • takstene kan økes med inntil 20 prosent av det som ble vedtatt i Stortinget i 2012 og innkrevingstiden kan forlenges fra 20 år til inntil 25 år, noe som reduserer risikoen
  • konsekvensene kan vurderes allerede etter ett år og det kan fastsettes nye nivå på bompengetakstene
  • takstene kan revurderes i flere omganger etter hvert som usikkerheten i prosjektet reduseres

Argumenter mot:

  • bør vente med å redusere takstene, utover forslaget fra Statens vegvesen, til etter første driftsår når vi vet mer om utviklinga i økonomien til bompengeselskapet
  • øker risikoen for at bompengeselskapet ikke klarer å nedbetale låna for Ryfast innen makstiden for innkreving på 25 år
  • selv takstene foreslått av Statens vegvesen har en forventet nedbetalingstid på rundt 24 år
  • usikkerhet om en tilstrekkelig takstøkning kan aksepteres politisk i år to

Fylkesmannen sin forhåndsvurdering

Fylkesmannen kan ev. godkjenne et garantivedtak basert på endrede forutsetninger i takst- og rabattsystemet, slik det er vedtatt av Stavanger kommune. Fylkesmannen forutsetter at det er en ettårig prøveordning og at det gjennomføres en helhetlig og ny vurdering av takst- og rabattsystemet for Ryfast etter ett år.

Fylkesmannen legger vekt på at Stavanger kommune ser det er nødvendig med en tett oppfølging av risikoen knyttet til garantiforpliktelsen etter oppstart av innkrevingsperioden. Fylkesmannen forutsetter at Stortinget gir nødvendig godkjenning.

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.