Lokalmat

Det er et vekstpotensial i markedet for lokalmat og drikke. Regjeringen har en målsetning om at omsetningen av lokalmat skal vokse til 10 milliarder kroner innen 2025. Hele verdikjeden fra jord til bord, fra bonden til kokken, må samarbeide for å nå denne ambisjonen.

Lokalmat er mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie (Matmerk 2015).

Lokalmat er et satsingsområde for Fylkesmannen, og vi ønsker å tilrettelegge for økt produksjon, distribusjon, salg og synlighet av lokale matspesialiteter fra Oslo og Akershus.

Vi jobber for:

  • flere lokalmatprodusenter
  • å styrke eksisterende nettverk
  • økt profesjonalitet innen markedsføring, salg og distribusjon
  • økt bruk av lokalmat hos reiselivsbedrifter og spisesteder

 


02.05.2018

Kurstilbud – aktivitetstursime og opplevelser på og rundt gården

Driver du tradisjonell gårdsdrift, og ønsker å kombinere dette med natur- eller kulturbaserte reiselivsaktiviteter er dette 3-delte modulkurset noe for deg, enten du vurderer å starte opp med opplevelsestursime for første gang eller om du også allerede er i startsfasen. Påmeldingsfrist: 20.mai


19.01.2017

Grüne Woche for tredje året på rad

Fredag åpner en av verdens største mat- og landbruksmesser, Grüne Woche, i Berlin. Osloregionen har forberedt seg godt, og er igjen klare for å ta tyskerne med storm.


18.01.2017

Glittre Gård i Hakadal vant pris

I høst utlyste Norsk eplefest i samarbeid med nettstedet Apéritif konkurransen om hvem som produserte den beste eplemosten og eplesideren i Norge i 2016. I konkurranse med 27 andre produsenter stakk Glittre gård i Hakadal av med en delt seier i klassen ren most, med eplemosten «Fuglåsens Åkerø»