Vellykket åpning av Grüne Woche

Landbruks- og matminister Bård Hoksrud åpnet i dag den norske standen på Grüne Woche, verdens største matmesse i Berlin. På årets utstilling er 28 ulike produsenter og bedrifter innen mat og reiseliv fra Nord-Norge til stede. Også Trøndelag og Fjellnorge har egne stands for å vise fram det beste fra vårt vakre land.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 18.01.2019

I forkant av åpningen hadde ett knippe nordlendinger reist nedover for å rigge standen sånn at den er klar når over 400.000 tyskere gjester messen i løpet av de ti dagene messen pågår. Det ble vasket, snekret og forberedt matretter for å få alt på stell til den store åpningen i formiddag.

"Det var stor stas å få ministeren på besøk på standen, og han ble veldig begeistret for hva vi kunne by på fra nord.", sier Ingvill Bang - Prosjektleder for den Nord-Norske gruppen.

I næringslivsdelegasjonen som følger statsråden til Berlin hadde Håksrud med seg Ellen Sara Sparrok Larsen fra Trofors. Hun er reindriftsutøver og representant for ungdomsutvalget til Norske Samers Landsforbund. Sammen med en rekke andre  representanter fra organisasjons- og næringsliv skal hun være med å belyse og diskutere utfordringer knyttet til hvordan landbruket og reindrifta kan være med å utvikle Norge som reisemål. Ministeren ønsker å bruke deltakernes kompetanse til å identifisere aktuelle strategier og handlinger man bør og kan ta tak i fremover.

"Det er ekstra artig at en ungdom fra reindrifta ble plukket ut av ministeren til denne oppgaven," sier Bang. "Og vi sender også to lærlinger avgårde for å represetere oss i nord på jubileumsmarkeringen for Ny Nordisk Mat og det Nordiske Matmanifestet senere i ettermiddag. Det er viktig å ha med ungdommen på laget. Det er de som er framtida."

Under åpningen ble også to nordnorske bedrifter hedret med utmerkelsen "Spesialitet", som er det offisielle merket for lokalmat. Det var bedriftene Halvors Tradisjonsfisk/Fredvang med produktet Tørrfiskloin fra Ballstad og Aron mat/Tromsø med produktene Modnet bacon og Aronpølse som denne gangen kom på den flotte og viktige listen.

Tema for årets messe er delmål to i Landbruks- og matdepartementets strategi for reiseliv "Opplevingar for ein kvar smak": Et tydeligere fokus på opplevelser og aktiviteter i landbruket og reindrifta som bidrag til å utvikle Norge som attraktivt reisemål. Vi sier velkommen til Nord-Norge!

 

 

 

 

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.